Itävallan Saalfeldenissä suorittamiensa maantiekokeilujen jälkeen ITOY:n toimittajat kiittelivät 16,8 litran kuusisylinterisellä kipinäsytytteisellä H4575-vetypolttomoottorilla varustetun hTGX:n dieselmäistä suorituskykyä ja ajettavuutta.
MAN hTGX vetykäyttöinen polttomoottoriveturi on voittanut Truck Innovation Award 2025 -palkinnon. Vetykäyttöinen ajoneuvo täydentää MAN:n akkukäyttöisten sähkökuorma-autojen valikoimaan nollapäästöisenä vaihtoehtona.
MAN hTGX – hiljattain kehittämä raskas vetypolttomoottorilla varustettu kuorma-auto – on voittanut Truck Innovation Award 2025 -palkinnon. Kansainvälisen Vuoden Kuorma-auton tuomariston jäsenet luovuttivat puheenjohtaja Gianenrico Griffinin toimesta arvostetun palkinnon vuoden innovatiivisimmasta teknisestä kehityksestä voittajan edustajille. Arvostetun palkinnon otti vastaan Dr. Frederik Zohm, MAN Truck & Busin tutkimus- ja kehitysjohtaja, ensimmäisen lehdistöpäivän ”Stars of the Year” iltagaalassa Hannoverin messukeskuksessa.
Uusi MAN hTGX teki baijerilaisvalmistajan triplasta todellisen. Ensimmäinen Truck Innovation Award-palkinto, vuonna 2019, luovutettiin baijerilaisyhtiön edustajille Level 4-tason automatisoidusta tietyöalueiden aFAS-suojakuorma-autosta ja vuonna 2023 sen autonomisille ATLAS-L4 ja ANITA-projekteille. Tämä olikin näin ollen jo kolmas kerta, kun MAN Truck & Bus voitti alan teollisuudessa halutun Truck Innovation Award -palkinnon.
MAN hTGX , joka loppuäänestyksessä sai 84 ääntä, voitti selvästi kilpailijansa kilpailussa tämän vuoden parhaasta hyötyajoneuvoinnovaatiosta.
International Truck of the Year- jyryn puheenjohtaja Gianenrico Griffini kiteytti tuomariston ratkaisun sanoen:
- MAN hTGX avaa uuden luvun tieliikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä. Se voisi olla ratkaisu raskaaseen käyttöön tai sovelluksiin, esimerkiksi rakentamiseen tai haastaviin ilmasto-olosuhteisiin.
Toisen sijan nappasi Renault Trucksin sähkökäyttöinen ”Oxygen”-jakeluauton prototyyppi, Kolmanneksi äänestyksessä ja kilpailussa sijoittui Ivecon S-eWay Fuel Cell (FCEV), päästötön pitkän matkan polttokennoauto.
Vetypolttomoottorilla, jota voidaan käyttää perinteisissä dieselautoissa, varustettuna MAN tarjoaa käytännöllisen vaihtoehdon puhtaalle sähköautolle. Olettaen, että ajoneuvoa voidaan operoida vihreällä vedyllä, innovatiivinen raskas baijerilaiskuorma-auto täyttää kaikki tulevaisuuden puhtaan hyötyajoneuvon vaatimukset.
Tuomaristo arvosti vetykuorma-auton lähes päästötöntä CO2-jalanjälkeä, 700 baarin vetypainesäiliöiden noin 600 kilometrin toimintasädettä sekä yksinkertaistettua pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmää.
MAN hTGX on saatavana 6x2- ja 6x4-akselisina ratkaisuina, mikä mahdollistaa suuren hyötykuorman ja jopa 600 kilometrin toimintasäteen. Vetypolttomoottori H4575 perustuu valmistajan hyväksi todettuun D38-dieselyksikköön.
(Martti Peltonen)