MAN - Vaihtoautot


Palkinto luovutettiin juhlavasti joka toinen vuosi järjestettävien Solutrans-messujen lehdistöpäivän iltajuhlassa.

Kuljettajattomasta kuorma-autosta on askel askeelta tulossa todellisuutta: MAN Truck & Bus ja saksalaisen projektiryhmän muut jäsenet ovat tammikuusta 2022 lähtien työskennelleet tiiviisti ATLAS-L4-tutkimus- ja kehitysprojektissa (Automated Transport between Logistics Centers on Level 4 Expressways) autonomisten kuorma-autojen käyttöönottamiseksi.

Projektin anturiajoneuvo kerää jo tietoja moottoritieltä ja ensimmäiset koeajot moottoritiellä järjestetään vielä tänä vuonna.

MANin autonomiset ajoprojektit, ATLAS-L4 ja ANITA, voittivat Truck Innovation Award 2024 -palkinnon. International Truck of the Year -jury luovutti puheenjohtajansa Gianenrico Griffinin toimesta Frederik Zohmille, MAN Truck & Busin johtokunnan tutkimus- ja kehitysjohtajalle, arvostetun palkinnon joka toinen vuosi järjestettävän Solutrans-messujen lehdistöpäivänä Lyonissa Ranskassa.

Tämä on toinen kerta, kun MAN Truck & Bus voitti tämän arvokkaan palkinnon, vuonna 2019 tapahtuneen ensimmäisen Truck Innovation Award -palkinnon vastaanottamisen jälkeen tunnustuksena sen aFAS Level 4 automatisoidulle kuljettajattomalle turvakuorma-autolle.


Jopa 40 prosenttia tuottavampi. Autonomisen kuorma-auton kehitys, digitaalinen integrointi ja kenttätestit kontinkäsittelyssä DB IS -varikolla ja DUSS-terminaalissa Ulmissa   ANITA-tutkimus- ja kehitysprojektinosalta on juuri saatu päätökseen: Rahdin siirrossa rautateille autonomiset kuorma-autot osoittavat jopa 40 prosentin tehokkuuspotentiaalia. Projekti tuotti siirrettävissä olevia havaintoja autonomisten kuorma-autojen tulevasta integroinnista logistiikkakeskuksen prosesseihin ja kuljettajattomiin kuorma-autokuljetuksiin logistiikkasolmujen välillä.

Truck Innovation Award -palkintoa - joka tunnistaa valtavat teknologiset muutokset ja energiasiirtymä autoteollisuudessa – myöntää ja jakaa International Truck of the Year (IToY) -raati. Ryhmään kuuluu 25 kokenutta ja meritoitunutta kuljetusalan toimittajaa, jotka edustavat tasokkaita kuorma-autolehtiä Euroopasta ja Etelä-Afrikasta.

Voittajan, MANin 97 ääntä tuomaristolta, edistykselliset projektit mittelivät tittelistä ZF:n sähköistetyn eAxle-tuoteperheen, Quantron-as-a-service (QaaS), päästöttömien polttokenno- ja akkukäyttöisten hyötyajoneuvojen alustojen toimittajan sekä Westwell Q-Truckin, autonominen sähkökäyttöinen raskas kuorma-auto innovatiiviseen konttilogistiikkaan, kanssa.


ATLAS-L4:n seuraava merkittävä virstanpylväs on ensi-ilta julkisilla teillä: Testiyhdistelmän odotetaan suorittavan ensimmäiset ajomatkansa moottoritiellä vielä ennen vuoden loppua –toki turvakuljettajan valvomana. Tutkimus- ja kehitysprojektia varten rakennetussa prototyypissä on anturit katolla, ohjaamon edessä ja sivuilla sekä sisäänrakennetut tietokoneet. Ensimmäisessä vaiheessa se toimii anturiajoneuvona tiedon keräämiseen ennen kuin sitä käytetään itsenäisen ajon toimintojen kehittämiseen, mukaan lukien ensimmäiset koeajot maantiellä. Kaikki virstanpylväät edistävät ATLAS-L4:n pitkän aikavälin tavoitetta: todistaa, että tason 4 automatisoitujen ja siten kuljettamattomien ajoneuvojen käyttö maantiellä on mahdollista. Tämä on kulmakivi Logistics 4.0:n tuleville sarjatuotantosovelluksille – ne mahdollistaa ATLAS-L4-konsortion tarjoama vahva verkosto. Projekti jatkuu joulukuuhun 2024 asti, jonka lopussa pitäisi olla teollisuusvalmis konsepti automatisoitujen kuorma-autojen maantiellä ajoon.

Vuonna 2020 käynnistynyt ANITA-tutkimus- ja kehityshanke - Autonomous Innovation in Terminal Operations - automatisoi eri liikennemuotojen välistä konttien käsittelyä ja terminaalioperointia. ANITA pyrkii käyttämään konttien siirtoon autonomisia kuorma-autoja stabiloidakseen prosesseja, jotka liittyvät konttien siirtoon maanteiltä rautateille, tehden niistä tehokkaampia, helpompia suunnitella ja samalla joustavampia.

ATLAS-L4-tutkimus- ja kehitysprojekti (Automated Transport between Logistics Centers on Level 4 Expressways) pyrkii saattamaan tason 4 autonomiset kuorma-autot tielle todellisessa liikenteessä. Hankkeessa on jo otettu huomioon vuonna 2021 hyväksytyn Saksan autonomista ajamista koskevan lain kehysehdot, joka periaatteessa mahdollistaa automaattisen ajon määritellyillä reiteillä teknisen valvonnan alaisena.


Itsenäisten ajojärjestelmien kehittämisessä painopisteessä ovat alusta alkaen olleet konkreettiset logistiikkasovellukset ja asiakasedut. Siksi me emme ole vain työskennelleet konttiterminaalin automatisoidun ajon kehittämisen parissa, vaan olemme samalla yhdessä kumppaneidemme kanssa edistäneet teknologian digitaalista integrointia logistiikkaprosessiin. Vain tällä tavalla pystymme tulevaisuudessa hyödyntämään mielekkäästi autonomisten kuorma-autojen etuja: turvallisuuden kasvua, suurempaa joustavuutta - erityisesti kasvavan kuljettajapulan vuoksi - hyvää yhdistettävyyttä muihin kuljetusmuotoihin. ANITA on tärkeä perusta autonomisten kuorma-autojen käyttöönottamiseksi sarjaratkaisuina logistiikkakeskusten välisissä kuljetuksissa vuodesta 2030 lähtien, totesi tohtori Frederik Zohm, MAN Truck & Busin tutkimus- ja kehitysjohtaja.

IToY-juryn jäsenet arvostavat molempien hankkeiden edistyksellisiä ominaisuuksia, panosta hub-to-hub- ja intermodaaliliikenteen automatisointiin sekä hedelmällistä projektiyhteistyötä. Yhteistyötä logistiikka- ja komponenttitoimittajien, tutkimuslaitosten ja julkisen infrastruktuurin ylläpitäjien sekä MAN Truck & Bus:n kesken.

International Truck of Year-raadin puheenjohtaja Gianenrico Griffini kommentoi juryn ratkaisua seuraavasti: - MAN:n ANITA- JA ATLAS-L4-projektit osoittavat ja todistavat, että autonominen ajaminen on mahdollista jo tänään ja sillä voi olla merkittävä rooli kuljetustoiminnan turvallisuuden ja tehokkuuden parantamisessa, luoden pohjan ja perustan innovatiivisille kuljetus- ja logistiikkakonsepteille.