MAN - Uudet autot


Christian Levin johtaa Traton-konsernia ja Scaniaa.

Scania ja MAN kuorma-autoja tuottavan Traton-konsernin toimitusjohtaja Christian Levin sanoi, että heidän asiakkaansa eivät vielä voi perustella akkukäyttöisten kuorma-autojen hankintaa liiketaloudellisesti. Hän arvioi, että EU-tavoite hiilidioksidipäästöjen vähentäminen 45 prosentilla vuonna 2030 vaatisi päästöttömien kuorma-autojen markkinaosuudeksi silloin 38 prosenttia.

– Tämä on mahdotonta, ellei dieselkäyttöisten ja sähkökäyttöisten kuorma-autojen kokonaiskustannuksia saada nopeasti samalle tasolle, ellei infrastruktuuria laajenneta nopeammin ja ellei sähköverkkoa vahvisteta. Mikään näistä asioista ole meidän hallinnassamme, Levin kuvaa autotehtaan asemaa tanskalaiselle Lastbil Magasinet -lehdelle.

Levin arvioi, että jos vuonna 2030 nollapäästöisiä kuorma-autoja olisi vain 15 prosenttia, EU-sakot (Vecto) olisivat hieman alle 2 miljardia euroa. Levin piti absurdina, että riski on yksin kuorma-autojen valmistajien harteilla.

– Mitä minun pitäisi tehdä, jos asiakkaat eivät osta, koska he eivät voi ladata autojaan, tai koska sähkö on liian kallista tai diesel liian halpaa? Levin totesi.

Jos päästötavoitteet jäävät saavuttamatta, Christian Levinin mukaan autovalmistajat saattavat joutua rajoittamaan dieselautojen myyntiä. Silloin voidaan joutua kertomaan auton hankkijalle, että ”voit ostaa yhden uuden auton, et kahta”.

Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!