Uutiskirje tieliikenteen kuljetusalan ammattilaisille 11.9.2025. Aiheita tässä uutiskirjeessä: CEMT-luvat sähköistyvät 1.1.2026 alkaen, eFTI - oletko jo valmistautunut?, raskaan logistiikan päästöjen väheneminen etenee - ACE-hankkeen kuulumisia, työkykyä ja työn turvallisuutta ammattikuljettajille - maksutonta tukea riskinarviointiin, kohtaamistaidot ratkaisevat matkustajatyytyväisyyden, ajovarman palvelupisteverkostoon muutoksia – pienimpiä pisteitä suljetaan syksyn aikana ja kuljetusalan ajankohtaistiedotteet Traficomin verkkosivuilla.
Traficom mukana Power Truck Show 2025 - tapahtumassa
Power Truck Show kokosi jälleen yhteen alan ammattilaisia ja tarjosi tilaisuuden verkostoitumiseen, palautteen keräämiseen ja alan kehityksen seuraamiseen. Tapahtuma keräsi noin 35 000 kävijää, 180 messuosastoa ja yli 700 näyttelyautoa.
Traficomin osasto houkutteli runsaasti vierailijoita keskustelemaan ajankohtaisista ammattiliikenteeseen liittyvistä aiheista. Keskusteluja käytiin monipuolisesti alan toimijoiden kanssa.
Traficom kehittää jatkuvasti sähköisiä palveluitaan käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Power Truck Showssa saamamme palautteen perusteella yhä useampi löytää Traficomin sähköiset asiointipalvelut ja hyödyntää niitä arjessaan - oli ilahduttavaa kuulla myönteistä palautetta palveluiden käytettävyydestä ja hyödyllisyydestä.
CEMT-luvat sähköistyvät 1.1.2026
Kansainvälisiin tavarankuljetuksiin tarkoitetut CEMT-luvat ja niihin liittyvät kuljetuspäiväkirjat muuttuvat sähköiseen muotoon 1.1.2026 alkaen (eCEMT).
Liikenteenharjoittajilla on vielä loppuvuoden 2025 aikana halutessaan mahdollisuus osallistua uuden lupajärjestelmän testaamiseen. CEMT-järjestelmää hallinnoiva OECD:n International Transport Forum on lisäksi luonut liikenteenharjoittajille tarkoitetun ohjevideon.
Jokaiselle CEMT-lupia käyttävälle liikenteenharjoittajalle luodaan viimeistään vuoden 2026 alussa tunnukset järjestelmään. Tämän jälkeen kunkin liikenteenharjoittajan eCEMT-pääkäyttäjän on huolehdittava muiden tarvittavien organisaationsa sisäisten tunnusten (esim. kuljettajat) luomisesta. Tämän lisäksi jokaisen CEMT-ajossa käytettävän ajoneuvon tiedot on tallennettava järjestelmään ennen kuljetuksen alkamista.
CEMT-ajoissa käytettävät ajoneuvoja koskevat sertifikaatit (mm. vetoauton sertifikaatti H143e sekä määräaikaiskatsastustodistus H145e ja perävaunun sertifikaatti H144e) on eCEMT:n käyttöönoton jälkeenkin pidettävä fyysisinä asiakirjoina mukana ajossa.
Lisätietoja eCEMT:n käyttöönottoon liittyen saat osoitteesta Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.
Ajopiirturimuutokset kansainvälisissä kuljetuksissa 19.8.2025 alkaen
19.8.2025 alkaen kaikki kansainvälisissä kuljetuksissa toimivat kuorma- ja linja-autot, joita EU:n ajo- ja lepoaikasääntely koskee, on oltava varustettuna toisen sukupolven älykkäällä ajopiirturilla.
Kansainvälinen kuljetus tarkoittaa kuljetusta, jossa yksikin valtakunnan raja ylittyy kerrankin. Vaatimus ei ole voimassa ei-EU-AETR-valtioissa.
Lisätietoja: Johtava asiantuntija, Mikko Västilä, s-posti: Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.
eFTI – oletko jo valmistautunut?
Valvovien viranomaisten on hyväksyttävä rahtikirjan tietojen esittäminen sähköisesti heinäkuusta 2027. Yrityksille eFTIn hyödyntäminen on vapaaehtoista. Voidakseen aloittaa sähköisten rahtitietojen toimittamisen, yritys tarvitsee eFTI-alustan.
EU:n uudet järjestelmävaatimukset ovat saaneet hyväksynnän ja julkaistaan pian. Samalla suomalainen Flowertrucks Oy on pilotoinut eFTIä käytännössä yhdessä viranomaisten ja alan toimijoiden kanssa. Nyt on oikea aika varmistaa, että oma yrityksesi on valmiina.
eFTI-tietojärjestelmävaatimukset julkaistaan lokakuun lopussa
EU on hyväksynyt yritysten tietojärjestelmiä koskevat eFTI-vaatimukset. Viimeisin versio löytyy komission Have your say -portaalista. Kannattaa kurkata jo nyt – näin tiedät, mitä järjestelmämuutoksia tarvitaan eFTI-tiedonvaihtoon. Tarkentavat tekniset määritykset julkaistaan myöhemmin Traficomin eFTI.fi-sivustolla.
Flowertrucks Oy näyttää mallia käytännön pilotissa
Suomalainen kuljetusyritys Flowertrucks Oy jatkoi viime vuoden eFTI-pilottia yhdessä Fintrafficin, Traficomin, Vediafin, iToDEVin sekä ensimmäistä kertaa mukana olleiden valvovien viranomaisten – Poliisin ja Tullin – kanssa.
Pilotti tuotti arvokkaita oppeja:
- datan laatu ja lähde ratkaisevat onnistumisen ja vaativat eniten työtä
- ERP-integraatiot ja viranomaisrekisterit sujuvoittavat tiedonvaihtoa
- yhteinen testiympäristö madaltaisi pienten yritysten kynnystä liittyä mukaan
Miten voit valmistautua?
1. Tutustu vaatimuksiin nyt
- Käy läpi komission julkaisema versio tietojärjestelmävaatimuksista ja arvioi, mitä tietoja yrityksen prosesseista ja järjestelmistä puuttuu
- Selvitä kuljetuksiasi koskevat tietovaatimukset Suomi.fi yhteentoimivuusalustalta.
- Seuraa Traficomin eFTI.fi-sivuston päivityksiä tarkennuksista.
2. Tunnista ja kuvaa omat prosessit
- Määritä, missä vaiheissa eFTI-tietoa syntyy ja mistä lähteistä (ERP, paperi, sähköposti, viranomaisrekisterit, kumppanit).
- Varmista datan laatu ja lähteen luotettavuus – erityisesti ajoneuvo- ja tavaratiedot.
3. Tarkista järjestelmävalmiudet
- Keskustele järjestelmätoimittajan kanssa tarvittavista muutoksista ja integraatioista.
- Selvitä mahdollisuudet hyödyntää viranomaisrekistereitä (esim. ajoneuvo- ja yritysrekisterit).
Lisätietoja:
Lisätietoja eFTIstä (electronic freight transport information) eli sähköisistä rahtitiedoista Traficomin verkkosivuilla eFTI.fi. Ajankohtaista tietoa saat osallistumalla Fintrafficin Liikenteen dataekosysteemityön kaikille avoimen Logistiikan tiedot ja rajapinnat -työryhmän tapaamisiin. Voit myös kysyä lisää osoitteesta Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. tai ottaa yhteyttä Teemu Heikuraan tai Anni Saariseen, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.
Ennakkotieto: Sähköisen raskaan liikenteen tulosseminaari 30.10.2025
Lokakuun lopussa järjestetään tulosseminaari, jossa esitellään Sähköisen raskaan liikenteen ekosysteemin kehittäminen -tukiohjelman hankkeiden keskeiset tulokset. Hankkeet ovat tuottaneet merkittävää uutta tietoa, osaamista ja palveluja alalle.
Paikka: Helsingin Kumpula (Erik Palménin aukio 1)
Aika: 30.10.2025 klo 12–16.30
Tilaisuuteen mahtuu 100 osallistujaa, ilmoittautuminen aukeaa syyskuun lopussa. Tarkempi ohjelma ilmoittautumislinkkeineen julkaistaan Traficomin verkkosivuilla Ajankohtaista-osion Tilaisuudet-sivulla.
Ohjelmassa mm.:
• Tuloksia kehittämishankkeista (Volvo Finland Ab, Kuljettava Oy, Postnord Ab)
• Liikenne- ja viestintäministeriön katsaus sähköistymisen toimenpiteisiin
Kysymykset: Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.
Webinaari raskaan liikenteen sähköistymisestä
Tule mukaan ACE-hankkeen ajankohtaiseen webinaariin raskaan liikenteen sähköistymisestä 16.9. klo 15!
Raskas liikenne on siirtymässä kohti puhtaampia käyttövoimia – mutta kuinka nopeasti ja millä edellytyksillä? Maksuttomassa webinaarissa pureudutaan raskaan liikenteen sähköistymisen nykytilaan, latausinfrastruktuurin kehittymiseen ja siihen, millaisia haasteita ja mahdollisuuksia sähkökuorma-autojen käyttö tuo tullessaan.
Kaikille avoin webinaari on tunnin mittainen ja se järjestetään Teams-yhteydellä.
Uusi käytännönläheinen ohje pk-yrityksille tiekuljetusten päästölaskentaan
Traficom on julkaissut Ilmastoratkaisujen vauhdittaja ACE-hankkeen puitteissa laaditun ohjeen tiekuljetusten päästölaskennan tueksi. Ohje on suunnattu erityisesti pienille ja keskisuurille yrityksille auttamaan päästölaskennan aloittamisessa.
Jo nyt asiakkaat enenevässä määrin edellyttävät kuljetusalan yrityksiltä luotettavaa tietoa toiminnan ilmastovaikutuksista. Traficomin tuottama uusi ohjeistus tarjoaa kuljetusyrityksille konkreettisen ja käytännönläheisen tuen päästölaskennan haltuunottoon. Päästölaskentaohjeen pohjana ovat kasvihuonekaasupäästöjen laskentaa määrittelevä ISO-standardi ja EU:n tuleva sääntely.
Tärkeä kannustin päästölaskennan edistämiseksi on viesti sen liiketoimintahyödyistä. Päästölaskenta tukee yrityksen oman toiminnan ja kannattavuuden kehittämistä. Päästölaskenta perustuu energiankulutuksen seurantaan ja on näin suoraan kytköksissä kuljetustoiminnan tehokkuuden seurantaan ja parantamiseen. Yhä useampi asiakas ja rahoittaja edellyttää tietoa kuljetustoiminnan päästöistä, joten tieto kuljetusten hiilijalanjäljestä on myös kilpailutekijä. Päästölaskenta on myös olennainen komponentti kalustoinvestointien vaikutusten ja kannattavuuden hahmottamisessa.
Tule seuraamaan ACE-hankkeen raskaan liikenteen toimenpiteiden edistymistä
Traficomin ACE-hankkeen sivut on avattu. Sivujen kautta saat tiedon tulevista avoimista tapahtumista ja voit tutustua tapahtumien materiaaleihin.
Tutustu ACE-hankkeen verkkosivuihin |
---|
Vähäpäästöisen raskaan logistiikan keskustelut jatkuvat myös LinkedIn-ryhmässä, johon kaikki halukkaat voivat liittyä.
Liity vähäpäästöisen raskaan logistiikan LinkedIn-ryhmään |
---|
Työkykyä ja työn turvallisuutta ammattikuljettajille -maksutonta tukea riskinarviointiin ammattiliikenteen yrityksille
Ammattikuljettajan työssä on työkykyä haastavia kuormitustekijöitä ja työoloihin liittyviä tapaturmavaaroja. Työterveyslaitoksen toteuttamassa Työkykyä ja työn turvallisuutta ammattikuljettajille -hankkeessa vahvistetaan maanteiden tavaraliikenteen ja linja-autoliikenteen työpaikkojen valmiuksia huolehtia ammattikuljettajien turvallisuudesta, työkyvystä ja hyvinvoinnista ennakoivasti sekä työkyvyn ja mielenterveyden ongelmia ehkäisevästi.
Kaipaatko tukea työpaikan riskinarviointiin ja OiRA-riskinhallintatyökalun käyttöön?
OiRA-riskinhallintatyökalu on Euroopan työterveys- ja turvallisuusviraston tarjoama sovellus helpottamaan työnantajalle lakisääteistä vaarojen tunnistamista. Työterveyslaitos yhdessä ammattiliikenteen toimijoiden kanssa on tuottanut sisällöt sekä maanteiden tavaraliikenteen että linja-autoliikenteen OiRA-työkaluihin. Työkalun käyttöönotto on helppoa ja onnistuu sähköpostiosoitteen avulla.
» Oira - esite, tavaraliikenne ja henkilöliikenne
» Oira - vuorovaikutteinen riskienhallinnan verkkotyökalu
Työterveyslaitoksen asiantuntijat tarjoavat maksutonta sparrausta riskinarviointiin ja OiRA-työkalun käyttöön vuoden 2025 aikana. Sparraukset ovat suunnattu maanteiden tavaraliikenteen ja linja-autoliikenteen toimijoille ja tarjoavat käytännön tukea työpaikan riskinarvioinnin tekemiseen.
Tavaraliikenteen toimitusketjujen käytännöt ja työhyvinvointi - ilmoittaudu mukaan webinaariin
Työterveyslaitos järjestää tiistaina 30.9.2025 klo 9.00-10.00 webinaarin, jossa kuulet uusia tutkimustuloksia maanteiden tavaraliikenteen toimitusketjujen käytännöistä työturvallisuuden ja työhyvinvoinnin edistämiseksi. Webinaarissa kerrotaan maanteiden tavaraliikenteen toimitusketjujen turvallisuushaasteista, kehittämiskohteista ja hyvistä käytännöistä ketjun rajapinnoilla.
Lähde: Traficomin uutiskirje tieliikenteen kuljetusalan ammattilaisille.