Viimeksi kuluneiden kahden vuoden aikana suomalaisilla kuljetusyrityksillä on todettu yhteisön sääntöjen vakavia rikkomuksia yleisimmin ajo- ja lepoaikoja koskevien sääntöjen noudattamisessa.
Ajo- ja lepoaikarikkomusten osuus kaikista ilmoitetuista rikkomuksista on lähes 44 prosenttia. Tämän rikekategorian rikkeistä tyypillisin on ollut riittämätön alle yhdeksän tunnin lyhennetty vuorokautinen lepoaika.
Kategoria | Osuus kaikista rikkeistä | Yleisin riketyyppi kategoriassa | Osuus kaikista rikkeistä |
---|---|---|---|
Ajo- ja lepoaika | 43,9% | Riittämätön alle 9 h vuorokausilepo, alle 7 h | 13,6 % |
Ajopiirturin käyttö | 16,9% | Piirturilevyn/kuljettajakortin epäasianmukainen käyttö | 3,2% |
Painot ja mitat | 15,5% | Enimmäispainon ylitys 5-10%:lla |
9,3% |
Vaarallisten aineiden kuljetus | 7,2% | Ajoneuvossa ei ole toimivia sammuttimia | 1,9% |
Tekniset tienvarsitarkastukset | 7,0% | Ajoneuvojen liikennekelpoisuus | 7,0% |
Toiseksi yleisimmin rikkomuksia on todettu ajopiirturin käytössä, kaikista ilmoitetuista rikkomuksista tähän ryhmään kuuluu yli kuudesosa. Piirturilevyn tai kuljettajakortin käytön huolellisuudessa on Traficomille toimitettujen ilmoitusten perusteella eniten kehittämisen tarvetta, mitä tulee ajopiirturin käyttämiseen.
Missä on parantamisen varaa?
Kuljettajien arvostuksessa sekä heidän hyvinvointinsa ja osaamisensa varmistamisessa on kuljetusyritysten välillä havaittu selkeitäkin eroja. Yleensä arvostus ilmenee kaluston kunnosta, ajoneuvon varusteista ja kuljettajan työolosuhteista.
Ajoneuvojen kunnossa on ollut havaittavissa epäkuntoisuuksien lisääntymistä. Vaikuttaa siltä, että kustannussyistä ajoneuvojen huoltoa ja kunnossapitoa laiminlyödään.
Valvotuissa kuljetusyrityksissä havaittiin ajo- ja lepoaikarikkomuksia 76%:lla yrityksistä vuonna 2021. Havaintojen perusteella osa kuljetusyrityksistä laiminlyö valvontavastuutaan sekä ajo- ja lepoaikatietojen säilyttämistä. Moni kuljetusyritys ei ollut säilyttänyt ajo- ja lepoaikatietoja vähintään vuoden ajalta, kuten lainsäädäntö edellyttää. Lisäksi joidenkin kuljetusyritysten havaittiin jopa väärentäneen, hävittäneen tai salanneen yrityksiä koskevia tietoa. Lisäksi osa kuljettajista ei aina noudata ajo- ja lepoaikoja.