MAN - Vaihtoautot

Kulunut vuosi 2021 oli erityisen poikkeava lähinnä koronan aiheuttamien rajoitustoimien johdosta. Korona on vaikuttanut kaikkien ihmisten elämään tavalla tai toisella ja sen jäljet tulevat näkymään yhteiskunnassamme vielä vuosia.

Ammattikuljettajien koulutus koki suuria muutoksia korona-ajan alkaessa. Luokkamuotoisille koulutuksille pyrittiin löytämään korvaavia vaihtoehtoja ja niitä löydettiinkin. Suomessa oli sujuvasti pidetty koulutuksia verkossa jo ennen korona-aikaa ja tämä edesauttoi niihin siirtymistä koronan myötä.

Koronan vaikutukset näkyvät koulutusmäärissä, mutta on hienoa huomata, että koulutuksia on kaikesta huolimatta pystytty järjestämään ja suurta romahdusta ei ole havaittavissa. Hieman laskeneisiin koulutusmääriin kuljettajakoulutuksissa vaikuttaa osittain mm. ammattipätevyys- ja ADR-koulutuksiin annetut poikkeukset, jotka antoivat lisäaikaa pätevyyksien voimassaololle.

Tutustu liikennelupien ja ammattiliikenteen pätevyyksien kehitystä kuvaaviin tilastoihin
Olemme koonneet tähän uutiskirjeeseen tuoreita tilastoja ammattiliikenteen koulutuksista ja lupien myöntämisistä. Tilastoista nähdään hyvin erilaisten poikkeusten ja vaikkapa taloudellisen tilanteen vaikutus kuljetusalaan eri vuosina. Tilastot ovat yksi tulevaisuuden suunnittelun tietolähde yrityksille ja kouluttajille näyttäen suunnan tuleville koulutustarpeille ja kehitykselle.

Tiekuljetusalan liikennelupiin ja pätevyyksiin liittyviä tilastoja on julkaistu uudella Tieto.Traficom- sivustolla.

Ajankohtaista tieliikenteen liikkuvuuspaketista

Tavaraliikenteen ilmoituksenvaraiseen harjoittamiseen muutoksia, yleinen Y-tunnusvaatimus
Ammattimaista tavaran kuljettamista voi harjoittaa ilmoituksenvaraisesti Manner-Suomessa ajoneuvolla tai ajoneuvoyhdistelmällä, jonka kokonaismassa on yli 2,5 tonnia, mutta enintään 3,5 tonnia. Ilmoituksen merkitseminen liikenneasioiden rekisteriin edellyttää 1.2.2022 alkaen, että palveluntarjoaja on joko luonnollinen henkilö, jolle on annettu Y-tunnus taikka oikeushenkilö.

Niiden tavara- ja henkilöliikenneluvan haltijoiden sekä ilmoituksenvaraista tavaraliikennettä harjoittavien palveluntarjoajien, joilla ei ole Y-tunnusta, tulee hankkia se viimeistään 30.4.2022. Tätä tunnusta on käytettävä hakijan elinkeinotoiminnassa eikä Y-tunnuksella harjoitettava elinkeinotoiminta saa olla lakannut.

Jos ammattimaista tavaran kuljettamista harjoitetaan kansainvälisessä tieliikenteessä kokonaismassaltaan 2,5 - 3,5 tonnin ajoneuvolla tai -yhdistelmällä, tähän tarkoitukseen on haettava kevyt tavaraliikennelupa. Näitä lupia koskevia hakemuksia otetaan vastaan 21.5.2022, kun liikkuvuuspaketti tulee tältä osin voimaan.

Hyvämaineisuuden edellytyksiin tarkennuksia kaikissa lupalajeissa

Liikenneluvan hakijoiden ja luvanhaltijoiden hyvämaineisuusvaatimusta on tarkennettu sekä tavara-, henkilö- että taksiliikenneluvan hakijoiden tai -haltijoiden osalta.

Tähän saakka oikeushenkilön hyvämaineisuutta arvioitaessa on huomioitu yrityksen toimitusjohtajan ja vastuunalaisten yhtiömiesten hyvämaineisuus. Jatkossa tämä tarkastelu ulotetaan koskemaan myös yhtiön hallituksen puheenjohtajaa ja yhtiön hallituksen ainoaa varsinaista jäsentä.

Huomioitavien rikkomusten listaan on lisätty ihmiskauppaa, huumausainerikoksia ja laittoman maahantulon järjestämistä koskevien säännösten rikkominen. Kolmas tarkennus liittyy vankeusrangaistusten seurantajaksoon, jatkossa henkilön hyvämaineisuutta arvioitaessa huomioidaan tuomitut vankeusrangaistukset viiden viimeksi kuluneen vuoden ajalta.

Ajoneuvon rekisteröintivaatimukseen muutoksia

Liikennepalvelulaissa on ollut voimassa säännös, jonka mukaan taksi-, henkilö- tai tavaraliikenneluvan haltijan tai ilmoituksenvaraista tavaraliikennettä harjoittavan on tullut huolehtia siitä, sen liikenteessä käyttämä moottorikäyttöinen ajoneuvo on rekisteröity liikenneasioiden rekisteriin ja sen käyttötarkoitukseksi on ilmoitettu luvanvarainen käyttö.

Tämän velvoitteen lisäksi henkilö- tai tavaraliikenneluvan haltijan sekä ilmoituksenvaraista tavaraliikennettä harjoittavan palveluntarjoajan on huolehdittava 21.5.2022 alkaen siitä, että ajoneuvo on sen yksinomaisessa hallinnassa, ja se on merkitty liikenneasioiden rekisteriin.

Jos henkilö- tai tavaraliikenneluvan haltija tai palveluntarjoaja laiminlyö tämän rekisteröintivelvoitteen, voidaan tuomita liikenteessä käytettävän ajoneuvon väärästä rekisteröinnistä sakkoon.

Lähetettyjen kuljettajien sääntely osana liikkuvuuspakettia

Lähetettyjä kuljettajia koskevien uusien säädöksien tarkoituksena on asettaa yhteiset säännöt ja toimintatavat kaikille Euroopan unionin alueella toimiville kuljetusyrityksille. Kuljetusyritysten keskinäistä kilpailua tasa-arvoistetaan yhtenäistämällä kuljettajien palkkausta ja sosiaaliturvaa uusilla säädöksillä, joiden ansiosta esimerkiksi tiettyjen jäsenvaltioiden kuljetusyrityksen eivät saa hyötyä kotimaansa pienemmästä palkkatasosta.

Työ- ja elinkeinoministeriön sivuilta löytyy vastauksia ja ohjeistuksia siihen, miten suomalaisen kuljetusyrityksen tulee toimia, jos kuljettajat lähtevät töihin EU:n muihin jäsenvaltioihin ja kuljetukset lankeavat uuden sääntelyn alle.

Henkilöliikenteen markkinat tarkempaan seurantaan

Traficom on antanut määräyksen henkilöliikenteen liikkumispalveluiden kysyntä- ja tarjontatietojen ja taksipalveluiden hintatietojen ilmoittamisesta Traficomille. Kerättävän tiedon avulla tuotetaan koottua tietoa henkilöliikenteen markkinoista yhteiskunnallisen keskustelun ja päätöksenteon pohjaksi.

Henkilöliikenteen liikkumispalveluiden tarjoajiin, joihin tietojen toimittamisen velvollisuus kohdistuu, lukeutuvat liikennemuodosta riippumatta kaikki kuljetuspalveluja, välityspalveluja, liikennepalveluja sekä liikennepalveluun välittömästi liittyvien palveluiden tarjoajat.

Kaikkien taksiliikenneluvan haltijoiden tulee toimittaa yhteenveto vuoden 2021 taksiliiketoiminnasta ensimmäistä kertaa Traficomille huhtikuussa 2022. Tietojen toimittamisesta lähetetään taksiliikenteen toimijoille erilliset tietopyynnöt.

Linja-autoliikenteen liikennöitsijöiden tiedot tullaan keräämään Tilastokeskuksen myyntituotot ja suoritteet -kyselyn yhteydessä. Tietojen toimitusvelvoitteesta on rajattu pois yritykset, joiden linja-autoliikenteen liikevaihto on ollut alle 200 000 euron edellisellä päättyneellä tilikaudella. Velvoitteen rajaus koskee pääosin yhden linja-auton yrityksiä.

Taksiliikenteen yrittäjäkoe suoritettava 1.5.2022 mennessä

Puuttuva koe johtaa luvan peruuttamiseen.

Taksiuudistus 2021 palautti yrittäjäkoevaatimuksen taksiliikenneluvan myöntämisen edellytykseksi. Luvanhaltijoiden, jotka eivät vaatimusta vielä täytä, tulee suorittaa taksiliikenteen yrittäjäkoe 1.5.2022 mennessä.

Yrittäjäkoevaatimus koskee uusien yrittäjien lisäksi isoa osaa alalla jo toimivista luvanhaltijoista. Jos liikennelupa on myönnetty henkilölle, tämän henkilön tulee itse suorittaa koe. Jos lupa on myönnetty yritykselle, kokeen suorittaa yrityksen liikenteestä vastaava henkilö, jonka Traficom on hyväksynyt tehtävään. Yrittäjäkokeen suorittamatta jättäminen johtaa taksiliikenneluvan peruuttamiseen.

Kuljetusyritykset, jotka harjoittavat luvanvaraista taksiliikennettä ilmoituksenvaraisesti tavara- tai henkilöliikenneluvalla, ovat vapautettu taksiuudistuksen mukaisesta taksiliikenteen ammatillisen pätevyyden -vaatimuksesta. Niin kauan, kun taksiliikennettä harjoittaa ilmoituksenvaraisesti tavara- tai henkilöliikenneluvalla, liikenteestä vastaavalta henkilöltä ei vaadita taksiliikenteen yrittäjäkokeen suorittamista.

Uuden sähkö- ja kaasukäyttöisen paketti- ja kuorma-auton hankintaan voi hakea tukea Traficomilta

Uuden sähkö- tai kaasukäyttöisen paketti- tai kuorma-auton tai sähkökäyttöisen perävaunun hankintaan voi hakea rahallista tukea Traficomilta. Tuen määrä on 2 000 - 50 000 euroa riippuen ajoneuvosta.

Traficomin VAK-päivä järjestettiin 8.2.2022

VAK -päivä on vuosittainen tilaisuus vaarallisten aineiden kuljetusten asiantuntijoille, kouluttajille sekä muille kemianteollisuudessa ja kuljetusalalla toimijoille. Tämän vuoden tilaisuuteen ilmoittautui yli 500 henkilöä. Tilaisuus järjestettiin tänä vuonna kahdeksannen kerran.

VAK-päivän teemana oli uusi VAK-laki. Hallitus on antanut esityksen uudeksi VAK-laiksi (HE 220/2021 vp ), jonka on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2023.

CEMT-lupien oheen vaadittavat sertifikaatit uudistuivat - EURO IV sertifikaatteja ei myönnetä enää 1.1.2022 alkaen

1.1.2022 alkaen auton maahantuojien ja katsastusasemien myöntämien CEMT-luvan oheen vaadittavien ECMT-sertifikaattien sisällöt uudistuivat eikä EURO IV sertifikaatteja enää myönnetä. Sertifikaatit, jotka on myönnetty viimeistään 31.12.2021 pysyvät kuitenkin voimassa.

Ajopiirturikorjaamoiden toiminnassa puutteita - piirtureita tarkastettu virheellisesti

Traficom toteutti vuonna 2021 kaikille piirturikorjaamoille valvontakampanjan. Yleisimpiä puutteita olivat virheellisesti suoritettu piirturin määräaikaistarkastus ja puuttuva vastuuhenkilö.

Traficomin koronaepidemiaan liittyvät uutiset voi tarkistaa kootusti verkkosivuiltamme

Tutustu myös joukkoliikenne ja korona -sivustoon.

Traficomin palveluhintoihin muutoksia 1.1.2022 alkaen

Traficomin palveluiden hintoihin on tullut muutoksia 1.1.2022 alkaen. Hinnankorotukset koskevat muun muassa kuluttajapalvelumaksuja ja organisaatioille kohdistettuja valvontamaksuja.

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!