Tilastojen perusteella kuljetusyrityksen tyypillisin ajo- ja lepoaikarikkomus on riittämätön alle 9 tunnin vuorokautinen lepoaika. Toiseksi yleisin rikkomustyyppi on liittynyt ajoneuvon ylikuormiin. Kolmanneksi yleisimmän rikkomuskategorian muodostavat erilaiset ajopiirturin väärinkäytökset.
Euroopan komission asetuksessa 2016/403 on määritelty sellaiset kaupallisen tieliikenteen vakavat rikkomukset (ns. ERRU-rikkeet), jotka voivat johtaa tavara- tai henkilöliikenneluvan haltijan hyvämaineisuuden menettämiseen. Hyvämaineisuus on yksi keskeisistä edellytyksistä, jonka jokaisen liikenneluvan haltijan on täytettävä paitsi liikennelupaa hakiessaan ja uusiessaan myös lupakauden aikana.
Rikkomukset jakautuvat komission asetuksen säätämällä tavalla kolmeen vakavuusasteeseen:
1) Vakavat rikkomukset (serious infringement SI)
2) Erittäin vakavat rikkomukset (very serious infringement VSI)
3) Kaikkein vakavimmat rikkomukset (most serious infringement MSI)
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on liikenteen palveluista annetun lain nojalla toimivaltainen lupa- ja valvontaviranomainen tieliikenteen liikennelupia koskevissa asioissa. Kun poliisi, Tulli tai Rajavartiolaitos toteaa kaupallisen tieliikenteen valvonnassa vakavia yhteisön sääntöjen rikkomuksia, niistä toimitetaan tieto Traficomille. Traficom tallentaa rikkomustiedot tavara- tai henkilöliikenneluvan haltijan tietoihin liikenneasioiden rekisteriin.
Rikkomusten seuraamukset
Liikenteen palveluista annetun lain 13 §:n mukaan luvanhaltijaa on pidettävä riskiyrityksenä, jos sille on määrätty viimeksi kuluneen kahden vuoden aikana vähintään neljä seuraamusta mm. yhteisön sääntöjen vakavista rikkomuksista. Riskiyritysluokitus annetaan tiedoksi luvanhaltijalle ja riskiluokka merkitään liikenneasioiden rekisteriin. Luokituksen tarkoituksena on paitsi kiinnittää luvanhaltijan huomiota toimintansa kehittämiseen myös kohdentaa tienvarsitarkastuksia riskiyrityksiin.
Jos luvanhaltija syyllistyy kaikkein vakavimpiin yhteisön sääntöjen rikkomuksiin (MSI-taso), Traficom suorittaa hallinnollisen kuulemisen ratkaistakseen, täyttääkö luvanhaltija edelleen hyvämaineisuuden edellytyksen. Yhteisön sääntöjen vakava rikkominen saattaa johtaa hyvämaineisuuden menetykseen ja sitä kautta luvanhaltijan liikennelupien peruuttamiseen. Myös alemman vakavuusasteen rikkomukset voivat toistuessaan johtaa luvanhaltijaan kohdistuvien valvonnallisten toimenpiteiden käynnistämiseen.
Ajo- ja lepoaikasäännösten noudattamisessa edelleen tarkentamisen tarvetta
Yleisimmät liikennevalvonnassa todetut suomalaisten kuljetusyritysten rikkomukset ovat liittyneet ajoaikojen ylityksiin ja säädettyjen vähimmäislepoaikojen alituksiin. Kuluvan vuoden aikana kuljetusyrityksillä on todettu rikkomuksia alussa olevan taulukon mukaan.