Toyota Material Handling lanseerasi Li-Ion-akkuteknologian trukkikäyttöön jo vuonna 2013. Tähän asti Li-Ion-akuilla varustetuilla trukeilla on voinut operoida jatkuvassa käytössä vain pluslämpötiloissa. Nyt Toyota lanseeraa innovatiivisen pakkasenkestävän Li-Ion-akkuteknologian, jonka avulla trukeilla voidaan operoida jopa -30 °C:n lämpötilassa.
Toyotan vakiomallin Li-Ion-akku toimii tehokkaasti matalissa lämpötiloissa ja rajoitetun ajan myös kylmävarastossa. Jatkuvaan alhaisen lämpötilan käyttöön Toyota on nyt kehittänyt lämmitysjärjestelmän akun sisään. Tämä innovatiivinen ratkaisu ehkäisee niin sanotun ”akun hyytymisen” ja mahdollistaa jatkuvan työskentelyn ja akun lataamisen peräti -30 °C:n asteen lämpötilassa.
- Olemme innoissamme voidessamme laajentaa Li-Ion-trukkien jatkuvaa käyttöä kylmiin työympäristöihin. Litium-ioni-energiaratkaisumme tulee tehostamaan asiakkaidemme toimintaa pakkasvarastoissa sekä ns. kylmävarastoissa, joissa käsitellään mm. hedelmiä, maitotuotteita, kalaa ja lääkkeitä. Lisäksi Li-Ion-trukeilla voidaan tästä lähtien operoida tehokkaammin ulkohalleissa esimerkiksi teollisuudessa, rautakaupoissa, satama-alueilla jne., kertoo varastotrukkien tuotepäällikkö Mikko Helimäki Toyota Material Handling Finland Oy:stä.
Pakkasen kestävä Li-Ion -teknologia on nyt houkutteleva vaihtoehto pakkas- ja kylmävarastoihin perinteisten lyijyakkujen tilalle. Toyotan oma litium-ioni-ratkaisu tarjoaa asiakkaalle energiansäästöä, työturvallisuutta ja huoltovapaata akkua. Akun tehohäviö on minimaalinen ja hyötysuhde parempi kuin perinteisellä akkuteknologialla. Lisäksi akun lataaminen kylmissä olosuhteissa mahdollistaa trukin sujuvamman käytön, sillä trukkia ei tarvitse siirtää pois kylmätiloista latausta varten. Mitä harvemmin trukkeja siirrellään pois kylmistä tiloista, sitä vähemmän kondensoitumisesta johtuvia ongelmia syntyy.