Toyota Motor Europe (TME) ilmoitti Brysselissä Kenshiki Forum 2023 -tapahtumassa perustavansa Hydrogen Factory Europen, uuden vetyteknologian ja -järjestelmien kaupallistamisyrityksen, joka kattaa kaiken kehityksestä ja tuotannosta myyntiin ja jälkimyyntiin.
Belgiassa sijaitseva vetytehdas on vastuussa yhä useamman polttokennojärjestelmien valmistuksesta ja laajenevan kaupallisen kumppanuusryhmän tukemisesta japanilaisen yrityksen strategian mukaisesti saavuttaa hiilineutraalius Euroopassa vuoteen 2040 mennessä, kymmenen vuotta edellä Toyotan maailmanlaajuista kehitystä.
Toyota odottaa Euroopan olevan yksi maailman suurimmista vetypolttokennomarkkinoista vuoteen 2030 mennessä, ja eri liikkuvuus- ja sähköntuotantosovellukset kiihtyvät tasaisesti. Kasvavat investoinnit ja sääntelytoimet rohkaisevat kehitystä ja markkinoiden kasvua. Näihin sisältyy 45 miljardin euron investointi Euroopan komission Green Dealista vuoteen 2027 mennessä, ja EU:n liikenneinfrastruktuurirahasto on myöntänyt 284 miljoonaa euroa – eli noin kolmanneksen budjetistaan – vedyn tankkausasemien asentamiseen.
Uusiutuvaa energiaa koskevan direktiivin (REDIII) äskettäinen vahvistus edellyttää, että 42 prosenttia Euroopan teollisuuden käyttämästä vedystä on peräisin kestävistä lähteistä vuoteen 2030 mennessä. Suunnitelmien lisäksi vedyn tankkausasemien rakentaminen vähintään 200 kilometrin välein alueen TEN-T-verkkoon (Euroopan laajuisen liikenneverkon) käytävillä, Eurooppa asettuu vetyteknologian keskukseen.
Thiebault Paquet, TME:n johtaja ja polttokennoliiketoiminnan johtaja, sanoi: ”Eurooppa osoittaa pitkäjänteistä luottamusta vetyyn, ja niin mekin. Jatkamme polttokennohenkilöautojen ja muiden kevyiden hyötyajoneuvojen kehittämistä samalla, kun olemme laajentaneet painopistettämme raskaaseen liikenteeseen tukeaksemme elinkelpoisen vetyinfrastruktuurin laajentamista. Pyrimme kehittymään ja oppimaan edelleen testaamalla omassa verkostossamme ja kumppaniemme kanssa, jotka jakavat lähestymistapamme."
Toyota esitteli maailman ensimmäisen massatuotannon vetypolttokennosedanin, Mirai, vuonna 2015. Toisen sukupolven Mirai lanseerattiin vuonna 2020, mikä vahvistaa yhtiön sitoutumista vetykäyttöisiin henkilöautoihin. Polttokennolliset sähköiset henkilöautot hyötyvät pitkästä ajomatkasta ja nopeasta tankkauksesta, ja yli 1000 näistä neliovisesta sedanista on liikenteessä takseina Pariisissa, missä on hyvä tankkausverkosto.
Kuten Brysselin konferenssissa osoitettiin, Toyota laajentaa edelleen etsintäänsä kohti kevyitä FCEV-autoja. Esillä oli sen ensimmäinen vetypolttoaineella toimiva Hilux FCEV Prototype. Toyotan johtaman konsortion Iso-Britanniassa tuottama prototyyppi osoittaa, kuinka polttokenno voidaan sisällyttää lava-autoon. Koska vety on kevyttä, kevyille FCEV-autoille voidaan saada suurempi hyötykuorma ja hinauskyky muihin päästöttömiin vaihtoehtoihin verrattuna.
Toyota esitteli äskettäisissä hyötyajoneuvojen messuilla polttokennoteknologian kehitystään raskaaseen liikenteeseen ja sovelluksiin jo muutaman vuoden ajan ja on äskettäin astunut strategisille kuorma-automarkkinoille Euroopassa vetykäyttöisillä kuorma-autoilla ranskalaiselta Hylikolta ja hollantilaiselta VDL Groupilta. Toyota käyttää vetykäyttöisiä VDL-kuorma-autoja omien logistiikkatoimintojensa hiilidioksidin vähentämiseen.
Yhtiö laajentaa myös kumppanuuttaan norjalaisen Corvuksen kanssa tulevaisuuden merisovelluksissa, kuten laivoissa ja aluksissa.
Lisäksi ranskalainen puhtaan liikenteen yritys GCK käyttää Toyotan polttokennomoduuleja dieselbussien muuntamiseen nollapäästöisiksi vetyautoiksi.
Laajan kokemuksensa pohjalta Toyota kehittää seuraavan sukupolven vetypolttokennoteknologiaa, jonka odotetaan tarjoavan alan johtavaa suorituskykyä pidemmän elinkaaren ja alentuneiden kustannusten ansiosta.
”Uusi polttokennoteknologia, joka tulee myyntiin vuonna 2026, tuottaa suuremman tehotiheyden. Uuden polttokennojärjestelmän odotetaan lisäävän ajomatkaa 20 %, kun taas teknisen edistyksen ja lisääntyneiden tuotantomäärien odotetaan alentavan kustannuksia yli kolmanneksella. Jatkotutkimuksessa tarkastellaan myös skaalautuvien polttokennopinojen mahdollisuuksia eri tehoilla ja monimutkaisten polttoainesäiliöiden suunnittelua, jotka ovat yhteensopivia erikokoisten ajoneuvojen kanssa”, Thiebault päätti.