- Vety on tulevaisuuden energia. Siksi polttokennolla on erityisasema tulevaisuuden kuljetusratkaisuna, Toyotan hallintoneudoston puheenjohtaja Takshi Uchiyamada toteaa saksalaisen Handelsblatt-lehden haastattelussa.
Toyota oli Prius-mallillaan hybriditekniikan edelläkävijöitä jo 20 vuotta sitten. Tilanteessa jossa esimerkiksi VW-konserni ja Daimler vasta ovat mallistonsa sähköistämisen alkuvaiheessa, jo 40 prosentissa Toyota-autoissa Euroopassa on sähktoimisia komponentteja.
Uchiyamada myöntää, että vetyasemaverkoston luominen on vielä vaativampaa ja kalliimpaa kuin sähkölatausasemien. Toyota on kuitenkin varautunut hyvin vetyautojen vaatimuksiin sekä taloudellisesti että teknologiaosaamisen suhteen.
- Samalla jatkamme vahvasti myös sähköautojen kehittämisessä ja myymisessä kohteisiin kuten esimerkiksi Kiinan suurkaupunkeihin, jotka ovat välittömässä tarpeessa ilmansaasteiden takia.
Toyotan tavoitteena on vähentää ajoneuvojensa päästöjä 90% vuoteen 2050 mennessä.