Toyota on täyttäny 5 vuotta sitten antamansa lupaujsen: Tokion Olympialaisissa 100 vetybussia kuljettaa ihmisiä kaupunkilinjoilla. Financial Times -lehti on avannut keskustelun Toyota vetybussien hinnasta.
Toyota vetybussi maksaa 900 000 US-dollaria 6 vuoden liisauksena. Vastaava dieselbussi maksaa 220 000 US-dollaria 15 vuoden käyttöiällä. Myös vetybussien polttoainekustannukset ovat 2,6 kertaa korkeampia kuin dieselbussien.
Toyota vetybussi on nimeltään "Sora". Se tuli markkinoille 2018 alkuvuonna. Vety-polttokennojärjestelmä on kopioitu Mirai henkilöautosta. Sora kulkee Toyotan TFCS polttokennojärjestelmällä. 10,5 m pitkässä bussissa on tilaa 79 matkustajalle 22 istumapaikalla ja 56 seisomapaikalla. Bussi voi toimia sähkövoimalana tarjoten 9 kW tehoa yli 24 tunnin ajan. Bussin kahden sähkömoottorin teho on 113 kW. Sora on lyhenne sanoista Sky, Ocean, River, Air.
Tokion 100 Toyota "Olympia-vetybussia" ovat osa Japanin vahvaa uskoa ja sijoitusta vetyajoneuvojen kehitykseen. Esimerkiksi Olympiatuli palaa Tokiossa vedyn voimalla. 100 vetybussin lisäksi noin 500 Toyota vety-Mirai henkilöautoa kuljettaa olympialaisväkeä Tokiossa. Toyota aloitti vety-Mirain sarjavalmistuksen jo vuonna 2014.
Japani pyrkii avoimesti vetysupervaltioksi. Jo vuonna 2017 Japanin valtio hyväksyi kansallisen vetystrategian. Vuosina 2017-19 Japanin valtio sijoitti liki 300 miljoonaa US-dollaria vetytutkimukseen ja -kehitykseen. Toyota Soran jälkiä seuraavat tänään yli 20 merkittävää bussivalmistajaa Euroopassa, Aasiassa ja Amerikoissa omilla vetybusseillaan huomattavalla menestyksellä mm. Euroopassa. Toyota on astunut vetybussillaan myös Euroopan markkinoille yhtestyökumppaninsa, portugalilaisen Caetanon kanssa.