MS Finneco II on osa Finnlinesin 500 miljoonan euron uudisrakennusohjelmaa, joka käsittää kolme hybridiroro-alusta ja kaksi hybridiropax-alusta. Kuva: Finnlines Oyj.
Eco-luokan kolmen roro-aluksen toinen, Finneco II, luovutettiin China Merchants Jinling -telakalla (Jiangsu) Kiinassa 30.5.2022. Finneco II aloittaa liikennöinnin Finnlinesin Biskajan liikenteessä, jonne se siirtyy sisarlaivan, Finneco I:n pariksi. Sarjan ensimmäinen laiva luovutettiin 28.4.2022, kolmas, Finneco III, luovutetaan kesäkuussa 2022.
Kaikki kolme laivaa liikennöivät Suomen lipun alla ja siirtyvät Finnlinesin Itämeren, Pohjanmeren ja Biskajan liikenteeseen.
Finnlinesin 500 miljoonan euron uudisrakennusohjelma käsittää myös kaksi ekotehokasta Superstar ropax-alusta, jotka suunnitelmien mukaan luovutetaan 2023.
Finneco II luovutettu Finnlinesille China Merchants Jinling -telakalla 30.5.2022. Kuva: Finnlines Oyj.
Lisäkapasiteettia lastille
Laiva on 238 metriä pitkä ja kaistametrejä on 5 800. Käytännössä alukset kuljettavat noin 400 perävaunua matkaa kohden. Verrattuna Finnlinesin nykyisen laivaston suurimpiin laivoihin hybridiuudisrakennusten kuljetuskapasiteetti kasvaa lähes 40 %.
Lastinkäsittely on kuitenkin tehokasta, sillä laivassa on useita perä- ja sisäramppeja ja nostettavat autokannet. Samalla alukset ovat erittäin monipuolisia kuljetusvälineitä, sillä nostettavan kannen ansiosta roro-lastin maksimikorkeus voi olla jopa 7 metriä. Lastikansien tietyt alueet on tarkoitettu erityisesti paperirullien lastausta varten.
Laivassa on korkein mahdollinen suomalais-ruotsalainen jääluokka.
Finneco II tulee liikennöimään Suomen lipun alla ja siirtyy Finnlinesin Itämeren, Pohjanmeren ja Biskajan liikenteeseen. Kuva: Finnlines Oyj.
Ympäristötehokkuudesta plusmerkintä
Luokituslaitos Rina on antanut ylimääräisen “Green plus” -luokkamerkinnän laivan ympäristötehokkuudesta. Laivan pääkoneet ovat kaksitahtimoottoreita, joiden polttoaineen ominaiskulutus on pienempi kuin nelitahtimoottoreiden. Kölin alla oleva ilmavoitelujärjestelmä vähentää kitka- ja hydrodynaamista vastusta, minkä ansiosta polttoaineen kulutus ja päästöt vähenevät. Satamakäyntien nollapäästöt voidaan saavuttaa 5 MW:n akkuyksiköllä. Akut latautuvat merimatkan aikana ja myös 600 m2 :n aurinkopaneelit tuottavat energiaa. Lisäksi pakokaasujen puhdistusjärjestelmä vähentää ilmapäästöjä ja haitallisia hiukkasia.
“Meneillään oleva 500 miljoonan euron uudisrakennusohjelma noudattaa strategiaamme ja jatkamme entistä suurempien laivojen käyttöönottoa hyödyntääksemme mittakaavaetuja. Uudet laivat ylittävät ympäristöstandardit ja varmistavat tavaravirtojen kulun Suomeen ja Suomesta maailmalle. Asiakkaamme hyötyvät uusista laivoista, jotka tuovat lisäkapasiteettia ja parantavat yhteyksiä. Yhteytemme Eurooppaan paranevat huomattavasti, kun Eco-sarja alkaa liikennöidä Finnlinesin reiteillä”, Finnlinesin hallituksen puheenjohtaja Emanuele Grimaldi sanoo.
Laivan tekniset tiedot, Finneco I–III
Laivatyyppi: Roro
Jääluokka: 1 A Super
Pituus: 238,0 m
Leveys: 34,0 m
Bruttovetoisuus: 60 515
Kuollut paino: 17 377
Kaistametrit: 5 800
Matkanopeus: 20,7 solmua
Koneteho: 2 x 12,780 kW
Lippuvaltio: Suomi
Päästövähennystekniikka
- Ilmavoitelujärjestelmä
- Akkuyksiköt
- Pakokaasujen poisto
- Aurinkopaneelit
- Lämmöntalteenotto
- Painolastivesien käsittely