MAN - Vaihtoautot

Pari lentotaksioperaattoria on sopinut lisäävänsä Electron Aerospacen suunnittelemat neljän matkustajan sähkökoneet laivastoonsa. Saksalainen Air2E ja yhdysvaltalainen Hopscotch Air allekirjoittivat tällä viikolla yhteisymmärryspöytäkirjat, jotka kattavat määrittelemättömän määrän Electron 5 -malleja ja maksuaikataulun, mikä nosti hollantilaisen start-up-yrityksen mahdollisten tilausten määrän lähes 200 miljoonaan euroon.

New Yorkin alueella sijaitseva Hopscotch Air perustettiin vuonna 2009, ja se liikennöi kevyitä lentokoneita, mukaan lukien Cirrus SR20. Se tarjoaa tilattavia tilauslentoja ja jäsenohjelman, ja osan lennoista tarjoavat kumppanioperaattorit Yhdysvaltojen koillisosassa ja Keski-Atlantin alueella.

Air2E aloitti tilauslentoliikenteen vuonna 2017 liikennöimällä lentokoneita, kuten Diamond DA42 ja Pilatus PC12. Berliinissä toimiva operaattori tarjoaa tällä hetkellä lentoja Euroopan kaupunkien välillä jopa 1 000 kilometrin pituisilla reiteillä.

"Tilausten saaminen kahdelta alueellisen lentoliikenteen pioneerilta, kuten Air2E:ltä ja Hopscotch Airilta, vahvistaa Electron 5 -lentokoneidemme sopivuuden markkinoille", sanoi Electron Aerospacen perustaja ja kaupallinen johtaja Marc-Henry de Jong. "Se on osoitus kumppaniemme luottamuksesta ja sitoutumisesta visioomme kestävästä ilmailun tulevaisuudesta."

Air2E:n toimitusjohtaja Norbert Werle sanoi, että sen valinta täyssähköiseen lentokoneeseen perustui suurelta osin odotettuihin ympäristöhyötyihin, minkä ansiosta se tuottaa "nolla suoria hiilidioksidipäästöjä täysin kestävään liikematkustukseen sitoutumisemme mukaisesti".

Hopscotch Airin toimitusjohtaja Andrew Schmertz sanoi, että sen valinta perustui ensisijaisesti taloudellisiin tekijöihin. "Electron 5:n alentuneiden käyttökustannusten ansiosta voimme merkittävästi laajentaa asiakaskuntaamme tarjoamalla edullisempia ja helppopääsyisempiä lentomatkustusvaihtoehtoja."

Rotterdamissa sijaitseva Electron Aerospace julkisti viime kuussa uuden suunnitelman lentokoneilleen. Sen tavoitteena on saada EASA-tyyppihyväksyntä päätökseen ajoissa, jotta Euroopan toimitukset alkavat vuonna 2028, ja hankkii FAA:n sertifikaation lentokoneelle FAA:n yhdysvaltalaisille asiakkaille, kuten Hopscotchille.

Akkutekniikan parantuessa asteittain yhtiö uskoo, että Electron 5 -mallin toimintasäde on 500 kilometriä, mukaan lukien 250 kilometriä lisää varaenergiavaroja. Toisen perustajan ja toimitusjohtajan Josef Mourisin mukaan alueellisilla lentoliikenteen markkinoilla yritys aikoo aluksi keskittyä kaupunkipareihin, joiden etäisyys toisistaan on noin 370 km 350 km/h:n nopeudella.