Liikenne- ja viestintäministeriön johtaman raportin mukaan ratkaisu hiilettömään liikenteeseen löytyy nolla- ja vähäpäästöisistä autoista ja uusiutuvista polttoaineista, henkilöautojen ajokilometrien vähentämisestä ja kestävistä kulkumuodoista.
Ilmastopoliittiset tavoitteet, edellyttävät nykyiseltä tieverkolta huomattavasti paljon parempaa tien kuntoa, jolloin kuljetuksia, joukkoliikennettä ja liikkumista voidaan tehostaa myös suurten kaupunkiseutujen ulkopuolella.
Liikennejärjestelmää pitää ajatella kokonaisuutena. Tieyhdistys katsoo, että mikäli raide- ja linja-autoliikenteen suoritetta halutaan kasvattaa merkittävästi kaupunkiseutujen välillä, ja tiemaksuilla rajoitetaan kaupunkeihin suuntautuvaa liikennettä, tulee varmistaa, että tieyhteydet asemille ja pysäkeille on olemassa ja että liityntäpysäköinti on mahdollista. Liikenne kaupunkiseuduilla ei ole peräisin vain kaupungeista, vaan se generoituu mm. kaupunkiseuduilla tarjolla olevien palveluiden käytön kautta seutua ympäröivältä alueelta.
Tieyhdistyksen kanta on, että ilmastotavoitteiden saavuttaminen edellyttää tieverkon kuntoon laittamista. Hyvä kuntoinen tieverkko mahdollistaa sujuvan ja ennakoitavan liikenteen, suuremman kuljetuskaluston ja kuljetusreittien optimoinnin, Tieyhdistyksen toimitusjohtaja Raitanen tarkentaa.
Tulevaisuuden liikenne ja kuljetukset kulkevat nollapäästöisillä polttoaineilla, mutta tarvitsevat hyväkuntoisen tieverkon alustakseen.
Tieverkon kunnolla ja liikennöitävyydellä on merkittäviä vaikutuksia kuljetusten CO2 -päästöjen muodostumiseen, mikäli kuljetukset joutuvat esimerkiksi turvautumaan kiertoreitteihin, Raitanen jatkaa.
Toimenpiteillä tulee mahdollistaa suomalaisten asuminen ja tuottava toiminta tulevaisuudessa sekä kaupunkiseuduilla että niiden ulkopuolella.