Auto- ja liikennetoimittajat ry:n kevätkokous vaatii, että tietyömaiden nopeusrajoitukset ja niiden merkintä saatetaan kuntoon.
Tietyömaille määritellään alennettuja nopeusrajoituksia sekä tienkäyttäjien että rakentajien työturvallisuuden takia. Työmailla saatetaan työskennellä tiealueella tai sen välittömässä läheisyydessä ja käytössä on erilaisia työkoneita.
Tietyömaiden nopeusrajoitusten kunnioitusta heikentävät kuitenkin rajoitusmerkkien huolimaton sijoittelu ja teille töiden päättymisen jälkeen liian pitkäksi ajaksi unohtuneet rajoitusmerkit. Välillä tilapäisen rajoituksen loppumista tai pysyvään tienopeuteen siirtymistä ei ole enää merkitty.
ELY-keskukset ovat saaneet palautekyselyissään samanlaisia vastauksia. Nopeusrajoitusten palautusmerkkien puuttumisesta on valitettu, samoin siitä, että rajoitusmerkit on jätetty pystyyn työmaan jo loputtua. Joskus rajoitusmerkit ovat ilmestyneet tien varteen jo perjantaina, vaikka työt ovat alkaneet vasta maanantaina ja häirinneet näin viikonloppuliikennettä.
Väylävirasto antoi vuonna 2021 selkeän ohjeistuksen työnaikaisista nopeusrajoituksista. Ohjeistuksen mukaan rajoituksen pitää asettaa mahdollisimman lyhyelle matkalle ja vain työnteon ajaksi tai kun tien kunto on työn takia puutteellinen. Työajan ulkopuolella rajoitukset pitää korottaa lähemmäksi normaalinopeuksia, jos liikennejärjestelyt ja tien kunto sen sallivat. Näitä ohjeistuksia ei valitettavasti noudateta riittävän hyvin tietyömailla, ja ilmeisesti Väyläviraston ja ELY-keskuksien valvontajärjestelmät ovat puutteelliset.
Auto- ja liikennetoimittajat esittää kevätkokouksessaan julkilausuman, että tietyömaiden nopeusrajoitusmerkkien sääntöjen vastaisiin sijoitteluihin puututaan nykyistä tiukemmin ja nopeammin. Väylävirastoon tai ELY-keskuksiin pitää saada erityinen palautekanava, johon autoilijat voisivat ilmiantaa väärin merkittyjä nopeusrajoituksia. Nykyinen palautejärjestelmä on liian hidas ja kömpelö, kun puhutaan tilapäisesti asennetuista tietyömaiden rajoitusmerkeistä.
Auto- ja liikennetoimittajat ry. haluaa kesän kynnyksellä jälleen muistuttaa tietyömaiden nopeusrajoitusten noudattamisen tärkeydestä sekä tietyömailla työskentelevien henkilöiden että näiden paikkojen ohi ajavien turvallisuuden varmistamiseksi. Yhdistys kehottaa myös poliisia huomioimaan tietyömaakohteet erityisesti kohdentaessaan kesäajan liikennevalvontaa.
Nopeusrajoitusten noudattamisen edistämiseksi tietyömailla voitaisiin nykyistä enemmän käyttää tehostettuja tiemerkintöjä kuten ajonopeuden näyttötauluja, tiehen kiinnitettäviä tai maalattavia tärinäraitoja, toistomerkkejä sekä kirkkaita ja vaihtuvia lediliikennemerkkejä tai ledinäyttötauluja. Tieurakoissa olisi yleensä aina kiinnitettävä huomiota selkeisiin työaikaisiin tiemerkintöihin ja liikenteenohjaukseen.
Auto- ja liikennetoimittajat AuLi ry. on perustettu vuonna 1971 niiden toimittajien yhdyssiteeksi, jotka pääsääntöisesti käsittelevät moottori- ja ajoneuvoliikennettä, moottoriajoneuvoja sekä liikennekulttuuria aikakaus- ja sanomalehdissä, sähköisissä viestimissä tai vapaana toimittajana. AuLi järjestää jäsenilleen erilaisia koulutus- ja tutustumistilaisuuksia sekä tekee vuosittaisen Vuoden Auto Suomessa -valinnan. AuLin noin 110 jäsentä edustavat lähes 60 eri mediaa.