Suomen henki on kumipyöräkuljetusten varassa. Ilman kumipyöräkuljetuksia kaupoissa ei olisi ruokaa, huoltoasemilla ei olisi polttoaineita, apteekeissa ei olisi lääkkeitä…
Kumipyöräkuljetukset kärsivät teiden reikiintymisestä, yhä huonommasta kunnosta ja alati kasvavasta korjausvelasta. Ne kasvattavat kuljetuskustannuksia ja sen myötä kaiken kuljetettavan hintoja.
Teiden kunnon rapistuminen johtuu liian niukoista tienhoitorahoista, joka pakottaa tiepäällysteen, bitumimassan, uusiokäyttöön ja laadun heikkenemiseen uudestaan ja uudestaan.
Suomen liikenteen kehitysrahoista hallitus jakaa valtaosan, 51% rautateille (5400 km) ja vähemmistöosan 45% maanteille (440 000 km).
Viikolla ilmestyvä Auto, tekniikka ja kuljetus 3/2024 kertoo Destian johtavan konsultin Pertti Virtalan suulla totuuden teiden reikiintymisestä ja kasvavasta korjausvelasta.
Samassa lehdessä voit lukea myös Suomen sisuksia rassaavasta ”kuljetussyövästä”, Länsiradan vaiennetusta vastustuksesta hallituksen sisällä, ajopiirturin uusista ominaisuuksista, kabotaasirikkurien kurinpalautuksesta Norjassa, Suomen kuorma-automarkkinoiden uusista merkkikohhtaisista haastajista ja mitä jäi EK:n Jyri Häkämieheltä näkemättä lakkoraivon keskellä.
Lue malliksi Pertti Virtalan analyysi teidemme reikiintymisestä tästä.