Italian uusi tieliikennelaki etenee senaattiin tässä kuussa, mutta kampanioijat eri puolilla maata ovat arvostelleet voimakkaasti muutoksia, jotka rajoittavat paikallisviranomaisia asettamasta uusia 30 km/h nopeusrajoituksia, pyöräteitä ja nopeuskameroita.
ETSC:n pääjohtaja Antonio Avenoso sanoi:
"Jos tämä laki hyväksyttäisiin nykyisessä muodossaan, se voisi viivyttää kehitystä vuosiksi. Maan ruuhkaisten kaupunkien on kannustettava enemmän pyöräilyä ja kävelyä sekä turvallisempien nopeusrajoitusten että erikoistuneen infrastruktuurin avulla. Valtionhallinnon ei ole mitään järkeä estää paikallisviranomaisia toteuttamasta turvallisuuden parantamiseksi tarvittavia toimenpiteitä."
"Vaikka tässä uudessa lainsäädännössä on myönteisiä muutoksia, kuten alkolukkojen mahdollisuus toistuville rikoksentekijöille, ne eivät riitä kompensoimaan muiden taantuvien toimenpiteiden aiheuttamia vahinkoja ja näitä tarpeettomia paikallisviranomaisille asetettuja rajoituksia."
Viime vuosina Italian paikallisviranomaiset ovat usein ottaneet myönteisiä askeleita tieturvallisuuden alalla. Viime vuonna Bologna asetti kaupungin laajuisen 30 km/h nopeusrajoituksen, ensimmäisenä Italian suurkaupunkina. Milano suunnittelee vastaavaa muutosta. Mutta tällaisista toimenpiteistä tulee paljon vaikeampia, ellei mahdottomia, jos uusi laki hyväksytään.
(ETSC)