MAN - Vaihtoautot

Trane Technologies -yhtiön tuotemerkkeihin kuuluva lämpötilasäädeltyjen kuljetusratkaisujen toimittaja Thermo King® ilmoitti tänään hyväksyvänsä käyttöön fossiilittoman, vetykäsiteltyyn kasviöljyyn (HVO) pohjautuvan dieselpolttoaineen kestävämpänä polttoainevaihtoehtona kuorma-autojen ja perävaunujen jäähdytysyksiköille. Biohajoavan HVO:n käyttö perinteisen dieselin sijasta vähentää moottorin kasvihuonekaasupäästöjä ja hiukkaspäästöjä jopa 90 %, suorituskykyä heikentämättä.

- Thermo Kingillä on alan suurin valikoima nollapäästöisiä ja vähäpäästöisiä lämmönsäätölaitteita, kertoo Thermo Kingin EMEA-alueen pääjohtaja Francesco Incalza.

- Asiakkaamme arvostavat sitoutumistamme kylmäkuljetusten tekniikan ja mahdollisuuksien edistämiseen. Jatkamme innovaatioita, joilla voimme vähentää tuotteidemme ympäristöjalanjälkeä, ja testaamalla ja laajentamalla HVO:n käyttöä yksiköissämme voimme tarjota asiakkaillemme uuden vaihtoehdon lisätä toiminnan kestävyyttä.

Thermo King on testannut HVO-biodieseliä perusteellisesti kuorma-auto- ja perävaunuyksiköissään tien päällä ja suorittanut kestävyystestejä laboratoriossaan Galwayn tehtaalla Irlannissa. Tulokset osoittivat, että yksiköiden suorituskyky säilyi muuttumattomana myös alhaisissa ympäristön lämpötiloissa. HVO-biodieseliä voidaan käyttää sellaisenaan korvaavana tuotteena tai sekoitettuna tavalliseen dieseliin ilman tarvetta muuttaa yksiköiden moottoreita tai tihentää huoltovälejä.

Tämä Thermo Kingin ottama askel on osa Trane Technologies -yhtiön toimia, joilla se pyrkii edistämään vuoden 2030 kestävän kehityksen sitoumuksiaan. Niihin kuuluu myös gigatonni-haaste, jolla on tarkoitus vähentää asiakkaiden päästöjä miljardilla tonnilla. Trane Technologies aikoo vähentää tuotteidensa hiilipäästöjä lähes 50 %:lla vuoteen 2030 mennessä. Lisäksi yhtiö haluaa, että sen kunnianhimoisilla päästövähennystavoitteilla on Science Based Targets Initiative (SBTi) -hyväksyntä.  Yhtiö tukee myös Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteita, joiden mukaan ilmaston lämpeneminen pyritään rajoittamaan 1,5 celsiusasteeseen. Tämä edellyttää maailmanlaajuisen nettohiilijalanjäljen vähentämistä nollaan vuoteen 2050 mennessä