Köysiradat ovat edelleen harvinaisuus Yhdysvaltain kaupunkiliikenteessä, mutta kaupungit ja yksityiset ryhmät pitävät niitä uutena ratkaisuna liikenneongelmiin.
Vuonna 2023 Pohjois-Texasin alueellinen liikenneneuvosto kannusti kaupunkeja harkitsemaan gondoleja, jotka toimivat "ilmaraitiovaunuina" auttamaan ihmisten liikkumista ruuhkaisilla alueilla. Plano oli ensimmäinen kaupunki, joka haki. Gondolien kehittäjä Swyft Cities neuvottelee nyt Planon, Dallasin ja muiden Dallas-Fort Worthin alueen kaupunkien kanssa paikoista ja aikajanasta yrityksen edustajan mukaan.
Plano sai liittovaltion apurahan tutkiakseen ilmassa tapahtuvan liikkumisen kannattavuutta muihin kuljetusvaihtoehtoihin verrattuna. Tutkimuksen on määrä käynnistyä vuoden 2024 puolivälissä.
Muut maat ovat jo pitkään käyttäneet köysiratoja kauttakulkuvaihtoehtona.
Maailman suurin kaupunkiliikenteen lentoliikenteen köysirataverkko on La Pazissa, Boliviassa.
Mexico City rakentaa parhaillaan gondolijärjestelmänsä kolmatta linjaa. Kaupungin viranomaiset toivovat, että linjan testit alkavat toukokuussa, ja avauspäivä ilmoitetaan sen jälkeen.
Toulouse, Ranska avasi oman linjansa vuonna 2022.
Yhdysvalloissa ilmaköysirata on pääasiassa hiihtokeskusten ratkaisu. Portlandissa, Oregonissa vuonna 2007 avattu köysirata, on yksi maan harvoista ilmaraitiovaunuista, joka on osa joukkoliikennejärjestelmää.
Viime vuosien aikana ilmaraitiotien järjestelmäehdotuksia on tullut ja mennyt useissa Yhdysvaltain kaupungeissa, mutta ne eivät ole koskaan täysin haihtuneet kaupunkiliikenteen keskustelusta. Kunnat pyrkivät keventämään liikennettä ja vähentämään kuljetuksiin liittyviä kasvihuonekaasupäästöjä, joten jotkut pohtivat tätä kauttakulkumuotoa uudelleen.
"Uusi teknologia, jonka avulla köysirata pystyy käsittelemään monimutkaisempia käännöksiä, tekee ilmagondoleista realistisemman vaihtoehdon joillekin yhteisöille", sanoi Planon joukkoliikenteestä vastaava Brian Shewski nykyisestä ilmaraitiovaunujen sukupolvesta. "Tämä on tekniikka, joka on ehdottomasti käyttökelpoinen."