Euroopan eri maiden autoalan lehtiä edustava tuomaristo Autobest, espanjalainen verkkomedia coches.net ja Circuit de Barcelona-Catalunya järjestivät yhteistyössä testin sähköautojen toimintamatkoista. Toimintamatkoja testattiin kymmenellä Euroopassa myynnissä olevalla sähköautomallilla. Teslan S- ja X-mallien toimintamatkat olivat isoimpien akkujen ansiosta testin pisimmät ja ylittivät ainoina 400 kilometria. Säästeliäässä sähkönkulutuksessa taas kunnostautuivat Hyundai Ioniq EV 12,2 kW/h ja Volkswagen e-Golf 12,4 kW/h.
Suomea Autobest-tuomaristossa edustavan Ilta-Sanomien toimittajan Tommi Lempisen mukaan huomionarvoista testissä on muun muassa se, että uudet WLTP-toimintamatkat vaikuttaisivat pääsääntöisesti osuvan kohdilleen. Puolet testiautoista saavuttivat WLTP-toimintamatkat, mikä osoittaa, että ne ovat edelliseen NEDC-testisykliin verrattuna totuudenmukaisempia.
Teslan mallit pärjäsivät testissä toimintamatkan puolesta, mutta akun loppuminen toi niille haasteita.
- Sähköautoalan pioneereina tunnetut Tesla-mallit ovat akun loputtua kaikkein hankalimpia operoitavia. Ne olivat muista poiketen painavia, ellei jopa mahdottomia työntää metriäkään, minkä lisäksi auton saaminen työntö-/hinauskuntoon vaatii valikkojen runsasta räpeltämistä. Muissa autoissa sama operaatio onnistui yhdellä kädenliikkeellä ja miellyttävästi mekaanisesti, Lempinen toteaa.
Testissä autojen akut ajettiin loppuun ensin 180 kilometrin ajossa liikenteen seassa Barcelonan ympäristössä ja loppumatka Barcelona-Catalunya-radalla. Ajoneuvoissa oli ilmastointi päällä ja kuljettajaa vaihdettiin 30-40 kilometrin välein.
Model |
Test 1 |
Test 2 |
Average |
NEDC1* |
WLTP2* |
AUTOBEST EV 1 Real Range/WLTP |
Consumption |
AUTOBEST EV 2 Real Range/kwh |
BMW i3 |
237,670 km |
225,820 km |
231,745 km |
300 km |
225 KM |
103% |
14,8 kw/h |
6.98 |
Hyundai Ioniq EV |
224,070 km |
199,730 km |
211,900 km |
280 km |
204 KM |
103,8% |
12,2 kw/h |
6.95 |
Jaguar I-Pace |
319,270 km |
307,850 km |
313,560 km |
ND |
480 KM |
65,3% |
27,5 kw/h |
3.48 |
Kia Soul |
222,520 km |
214,330 km |
218,425 km |
250 km |
185 KM* |
118% |
13,6 kw/h |
6.62 |
Nissan Leaf |
220,330 km |
235,650 km |
227,990 km |
378 km |
285 KM |
80% |
16,3 kw/h |
5.70 |
Opel Ampera-e |
375,200 km |
379,200 km |
377,200 km |
520 km |
380 KM |
99,3% |
16,1 kw/h |
6.29 |
Renault |
295,440 km |
273,100 km |
284,270 km |
400 km |
300 KM |
94,7% |
14,6 kw/h |
6.93 |
Tesla Model S |
433,660 km |
411,640 km |
422,650 km |
632 km |
461 KM* |
91,6% |
20,6 kw/h |
4.23 |
Tesla Model X |
395,250 km |
404,890 km |
400,070 km |
565 km |
430 KM* |
93% |
23,4 kw/h |
4.00 |
VW e-Golf |
244,890 km |
218,630 km |
231,760 km |
300 km |
219 KM |
105,8% |
12,4 kw/h |
6.47 |