MAN - Vaihtoautot


Kuva: Kaupunkiympäristön toimiala.

Se on hauskuuttanut helsinkiläisiä jo yli 20 vuotta. Uusin 1,4 miljardin ehdotus on tällä viikolla kuopattu jälleen kerran valtuustossa.

Keskenään riitelevät periaatteet "keskusta ihmisille" ja "keskusta autoille". Helsingin Vihreiden, SDP:n ja Vasemmiston muodostama valtuustoenemmistö valitsi molemmat toteutettaviksi yhtaikaa! Se takaa, että Tivoli Keskustatunneli vielä jatkuu.

Avainkysymyksiin kuuluu vilkas autolauttaliikenne, joka pitää sataminaan Helsingin ydinkeskustaa. Helsinki haluaa pitää autolauttojen kehittämän suuren matkustajaliikenteen tarjoamat kaupalliset edut. Samalla se pitää kiinni raskaasta rekkaliikenteestä kaupungin kaduilla - kun se ei valitse kallista keskustatunnelia viemään ne maan alle. Ollaan pattitilanteessa.

Siihen on yllättävä ratkaisu. Kaikki autolautat voidaan keskittää yhteen satamaan ydinkeskustassa, josta autoliikenne johdetaan vain yhtä tunnelia pitkin keskustatunneliin. Keskustatunnelin hinta putoaisi ehkä vain 500 miljoonaan.

Ensi viikolla ilmestyvä Auto, tekniikka ja kuljetus 8/2019 esittää yllättävän satamaratkaisun - ja samalla yllättävän ratkaisun koko Keskustatunneli-ongelmaan.