MAN - Vaihtoautot

Tekoälyyn pohjautuvaa ajopäiväkirjaa on kehitetty Kiholla jo kahden vuoden ajan. Kuvassa Kihon tuotekehitystiimi: Antti Koponen (vas.), Henri Hartikainen, Miika Antikainen, Ville Nuutinen, Henry Säisä ja Petteri Jokinen.

Kuopiolainen teknologiayhtiö Kiho on kehittänyt tekoälyyn perustuvan ajopäiväkirjan, joka oppii parissa viikossa erottamaan kuljettajan työajot vapaa-ajan ajoista. Innovaatio tehostaa paljon autoilevien ammattilaisten ajankäyttöä ja poistaa ajojen manuaaliset kirjausvaiheet.

Liikkuvan työn digitalisointiin erikoistunut Kiho on panostanut tekoälypohjaisten sovellusten tuotekehitykseen kahden viimeisen vuoden ajan. Aikaisemmin yhtiön työnhallintajärjestelmissä on hyödynnetty telematiikkaa ja IoT:tä.

- Tekoälyä hyödyntävän ajopäiväkirjan ansiosta liikkuvaa työtä tekevien ajankäyttö tehostuu entisestään. Virheet poistuvat, kun tekoäly oppii tunnistamaan paikannuksen avulla tallennetut ajot ja pitää ajopäiväkirjan kaikki tiedot reaaliajassa. Kuljettajan tehtäväksi jää tekoälyn kirjaaman ajosyyn hyväksyminen, kertoo Kihon toimitusjohtaja ja innovaation pääarkkitehti Antti Koponen.

Tekoäly hoitaa keskijohdon rutiinityöt

Avoimen lähdekoodin alustalle kehitetty Kiho Älykäs Ajopäiväkirja on vasta ensimmäinen askel kohti oppivaa liikkuvan työn digitalisaatiota. Yhtiön kokeneella tuotekehitystiimillä on jo jatkosuunnitelmia. Seuraavaksi Kiho valjastaa tekoälyn keräämään laskutusaineiston ja tekemään työaikakirjaukset.

- Tekoäly tulee nyt vauhdilla perinteisimmillekin aloille mullistaen työelämää, kuvailee Koponen yhtiön kiinnostusta panostaa tekoälyyn.

Kiholla uskotaan, että etenkin keskijohdolle kuuluneet rutiinityöt siirtyvät tekoälyä hyödyntävien järjestelmien hoidettavaksi.

- Tulevaisuudessa johdon päätehtävänä on huolehtia, että työarjessa säilyvät luovuus ja vuorovaikutus, jotka ovat uusien ideoiden rakennusaineita. Merkityksellisyys kumpuaa mahdollisuudesta kehittyä ja vaikuttaa omaan työhön, visioi Koponen.