Kilometrin pituisen Liipolan tunnelin tekniikan suunnittelussa avainasiana on ollut liikenne- ja paloturvallisuus sekä liikenteen sujuvuus. Tunnelia ja koko eteläistä kehätietä seurataan ja valvotaan ITMF Oy:n tieliikennekeskuksista, joista tämän tunnelin pääoperointipiste on Tampereella.
Tunneleissa liikenteenohjaukselta vaaditaan erikoiskohteen vuoksi tavallista avo-osuuden opastusta enemmän. Tunneleihin liittyy myös tavallista enemmän hallittavia turvallisuusriskejä. Tunnelit eivät saa jonoutua täyteen autoa, jotta poikkeustilanteet, kuten onnettomuus tai tulipalo, kyetään hallitsemaan turvallisesti. Ajoneuvoista mahdollisesti putoavat esineet ovat tunneleissa myös korkea turvallisuusriksi. Esteiden havaitseminen ja mahdollinen väistäminen on rajoitettua tunnelin seinien vuoksi.
Mahdollisten onnettomuus- ja tulipalotilanteiden varalle tunnelin turvallisuusjärjestelmä kattaa lisäksi mm. viranomaisverkon, hätäpuhelimen, hätäasemat, paloilmoitus- ja palovesijärjestelmät sekä savunpoistopuhaltimet. Tunnelitekniikan keskeisenä roolina on mahdollistaa valvonta ja liikenteen poikkeavuuksien havaitseminen, mihin se tarjoaa ratkaisuja, kuten sähkön turvaaminen, tunnelin evakuointiin liittyvät ohjaukset, tilanteen seuraaminen kameroilla sekä liikenteen ohjaaminen. Kaistaopasteita Liipolan tunneliin tulee 20, häiriöhavaintotutkia 10, liikenteenseurantakameroita 14, sähkökeskuksia 12, laitekeskuksia 15, hätäasemia 10, savunpoistopuhaltimia 28 ja tunnelivalaisimia 396.