
Autokaluston sähköistymisen myötä myös tankkausasemien on muututtava. Tankkausasema on radikaalin muutoksen edessä. Uudet liiketoimintamallit, sähkömobility, digitaaliset palvelut ja poliittiset säädökset muuttavat alaa syvällisesti. Mikä jää jäljelle perinteisestä polttoainekauppiaasta – ja mitä on tulossa?
Mikä aikaisemmin tuoksui bensiiniltä, tulisi tulevaisuudessa tuoksua kahvilta. Tiearttojen sijaan pitäisi olla WLAN-yhteys, ja mineraaliöljyn sijasta kestävä energia.
Jo tänään polttoaineen myynti on vain sivuliiketoimintaa. Tuoreessa Bearing Point -konsulttiyhtiön julkaisemassa tutkimuksessa “Tankkauspaikan tulevaisuus” liikkeet, mukautettavat tuotteet ja palvelut, kuten autonpesu, muodostavat sijainnista riippuen jopa puolet kokonaistuotosta – ja se on huomattavasti korkeammilla katteilla kuin polttoaineen myynti.
Laskevat myyntiluvut pakottavat miettimään uudelleen
Kuitenkin liiketoiminta ei ole viime aikoina ollut kovinkaan vilkasta. Ala on painostuksen alla: laskevat myyntimäärät, nousevat toimintakustannukset, uudet liikennemuodot ja sääntelytoimet, kuten suunniteltu latauspistevelvoite vuodesta 2028 alkaen suuremmille tankkausketjuille, pakottavat miettimään asioita uudelleen.
Mineraaliöljyalan yritysten on ajateltava tankkausasemaa täysin uudella tavalla – ja ne ovat jo aloittaneet tämän. Esimerkiksi Aral testasi Berliinissä niin sanottuja “Mobility Hubs” -keskuksia huippunopeilla latauspisteillä ja loungemahdollisuuksilla. Yhteistyö elintarvikekauppias "Rewe To Gon" kanssa pyrki määrittelemään uudelleen mukautettavat palvelut. Samalla mineraaliöljy-yhtiö aikoo edistää digitalisoitumista ja asiakasuskollisuutta “Mein Aral” -sovelluksen kautta.
Shell on myös jo aloittanut siirtymisen liikkuvuusalustojen tarjoajaksi. Perinteisen tankkausteknologian ja sähköisten latauspisteiden lisäksi yhtiö investoi vetyhuoltoon ja digitaalisiin ekosysteemeihin Shell-sovelluksen ympärillä. Tavoitteena on tukea asiakkaita ei vain tankkaamisen aikana, vaan jokaisessa liikkumisen vaiheessa.
Painetta tankkauspaikoille tulee markkinoilta, mutta myös politiikasta.
Vuodesta 2035 alkaen EU:ssa ei enää hyväksytä uusia polttomoottoriautoja, ja niiden osuus tulee vähentymään pysyvästi. Vuodesta 2028 alkaen suurten toimijoiden on asennettava jokaiseen tankkausasemaan vähintään yksi nopea latauspiste.
Ja jo tänään polttoaineiden myynti laskee. Vuonna 2017 saksalaisilla tankkauspaikoilla tankattiin yli 57 miljardia litraa, mutta vuonna 2024 luku on noin 51 miljardia litraa.
Erityisesti dieselpolttoaineen kysyntä on romahtanut – trendi, joka todennäköisesti kiihtyy dieselautojen uusien rekisteröintien laskun myötä, mikä johtuu päästöskandaalista. Koska tankkauspaikkojen määrä Saksassa on ollut viime vuodet melko vakaana noin 14 000:ssa, polttoaineen myyntimäärä per toimija vähenee.
Tankkausasema muuttuu liikkuvuushubiksi
Erityisesti palveluautojen autot siirtyvät yhä enemmän sähköiseen käyttöön. Jotta ne voivat edelleen ajaa tankkauspaikoille, monet suuret yritykset tarjoavat nykyisin myös ajosähkölatausta. Mineraaliöljy-yhtiöiden sähköautomobiliteettipalvelut, kuten Aral Pulse ja Shell Recharge, ovat nykyään suurimpia latauspisteiden operoijia Saksassa.
Tästä huolimatta tankkausasemilla on vastarintaa suunnitellulle latauspistevelvoitteelle. Yhtenä syynä on se, että rakennustekniset rajoitukset tulevat vastaan. Alalle kuuluvan en2x-järjestön mukaan latauspistevelvoite on “symbolipolitiikkaa” ja se varoittaa vääristä sijoituksista väärissä paikoissa.
Kuitenkin ala tarvitsee vastauksia yhä selkeämmin nouseviin kehityssuuntiin. Bearing Pointin tankkauspaikkatutkimus ennustaa syvällisiä muutoksia vuoteen 2035 mennessä – tankkauspaikasta tulee liikkuvuushubi.
Nopea lataus, integraatio sähköverkkoon ja digitalisaation muokkaama asiakaskokemus ovat haasteina. Ravintolat, pakettikaupat ja luomutuotteita myyvä kauppa voisivat luoda uusia syitä vierailuille. Myös vaihtoehtoisten liikkuvuusratkaisujen pysäkkien käyttö voisi pitää asiakaskäynnit korkeina. Muutoksen myötä tutkimus ennustaa uutta toimijarakennetta: suuret mineraaliöljy-yhtiöt vetäytyvät, ja elintarvikealan, energiateollisuuden ja keskikokoisten yritysten rooli kasvaa.
2040 ajoneuvot latautuvat itsenäisesti
Tutkimuksen mukaan muutos on valmis tämän vuosikymmenen lopulla. Vuoteen 2040 mennessä ajoneuvot latautuvat itsenäisesti, tankkauspaikkojen on oltava tiiviisti integroitu energianjakeluun, ja latausratkaisuihin sekä tekoälypohjaisiin ajoneuvohuoltoihin liittyviä uusia liiketoimintamalleja kehittyy.
Asiantuntijat odottavat erityisen suurta muutospainetta kaupunkialueilla. Rajoitetut tilat, korkeat vuokrat ja tiukat kaavoitussäännöt tekevät haasteista erityiset. Samalla kaupungit kuitenkin tarjoavat mahdollisuuksia: korkea asiakaskäynti, digitaaliset infrastruktuurit ja innovaatiovalmius ovat kohdallaan.
Maaseudulla muutos tulee olemaan vähemmän häiritsevää, mutta myös syvällistä: haasteet liittyvät siellä laskeviin ajomääriin ja asiakasmääriin, korkeaan kotilatauksen levinneisyyteen ja perinteisten tankkauspaikkojen taloudelliseen merkityksen vähenemiseen. Paikallinen integraatio vähittäiskaupan ja maatalouden teknisten palveluiden kautta voisi lisätä yksittäisten yritysten mahdollisuuksia.
(kfz-betrieb)



