Tampereella aloittaa kesällä 2017 uusi BLST- ajoneuvo. Reittinä on Pyynikintori – Keskustori – Sampola - Tays – Messukylä – Hervanta ja paluureittinä Hervanta – Messukylä – Kaleva – Sampola – Keskustori – Pyynikintori.
Tampereen BLST-ajoneuvo koostuu vetoautosta, puoliperävaunusta sekä kahdesta varsinaisesta perävaunusta. Yhdistelmän kokonaispituus on 55 metriä ja sen suurin sallittu kokonaispaino on 120 tonnia. Lavatilaa yhdistelmässä on 42 metriä ja kuormatilojen yhteenlaskettu tilavuus on noin 300 m³. Vetoautona on IFAU, jonka etenemisestä vastaa 2000 hevosvoimainen vetymoottori. Sen teho ei lopu kesken edes pitkällä Hervannan valtaväyläosuudella, jossa nousua on kymmeniä metrejä. IFAU:n tj. Auervaara onkin syystä ylpeä tehtaansa tuotoksesta.
BLST- ajoneuvo suorittaa reitin varrella oleviin yrityksiin jakokuljetuksia. Jokaisen kuormatilan sivulla on omat kopit neljälle apumiehelle. Kun ajoneuvoyhdistelmä pysähtyy, niin apumiehet sinkoavat ulos kopeistaan ja alkavat jakaa tavaroita ympäriinsä, yhdistelmän ollessa paikallaan. Pysähdyksien ennakoidaan olevan lyhyitä, koska apumiehet ovat kovakuntoisia ja heillä on apuna erikoisvarustellut kottikärryt tavaran kuljettamiseen. Lisäksi heille on ajateltu hankkia talven ajaksi nastalliset juoksutossut ja pilkkihaalarit. Monet poliittiset tahot ovat kokeilusta innoissaan, koska päästöt saadaan pieniksi ja hanke työllistää kuljettajan lisäksi peräti 12 apumiestä. Mahdolliset asiakkaat on laskettu samoin kuin raitiotiesuunnitelmassa, eli reitiltä kahdeksan sataa metriä suuntaansa. Näin kannattavuuslaskelmatkin näyttävät hyviltä. Lisäksi kokeilulla saadaan elävöitettyä Tampereen kaupunkikuvaa, joka on autioitunut yksityisautoilun hankaloittamisen myötä. Tampereen kaupungin luottamushenkilöt ovat luvanneet tulla hymyilemään paikalle, kun hanke aloittaa 1.7.2017.
Pohjoismainen Kaupunkiliikenteen kehittämisyksikkö Travi on myöntänyt yhdistelmälle poikkeusluvan kyseiselle reitille aina vuoteen 2025 asti. Projektin tavoitteena on kehittää ja tutkia yhdistelmän sopivuutta Tampereen kaupunkiliikenteessä raitiovaunun reitillä. Epävirallisten tietojen mukaan Tampereen suuruudenhulluja päättäjiä on myös pitempään ottanut päähän se, että Australiassa on pitemmät yhdistelmät kuin Suomessa. Hankeen myötä tämäkin asia saadaan vihdoin korjattua. Projektissa on ajoneuvon valmistaja/omistaja IFAU:n lisäksi mukana Travi ja Peränkylän ammatti-instituutti.
BLST (Bullshit Transport) on kansainvälisesti vakiintunut termi normaalia pidemmille tai raskaammille yhdistelmille tieliikenteessä, joita ei kuitenkaan pidetä erikoiskuljetuksina. BLST kuljetuksissa suurempi pituus tai paino syntyvät suuremmasta tavaramäärästä. Hyötynä on raskaanliikenteen automäärien väheneminen liikenteessä ja liikenteen päästöjen pieneneminen.