Taksikäyttöön rakennettavan täyssähkötila-auton suurin haaste oli suunnitella lisäistuinten kiinnitys ilman läpipulttikiinnitystä. Sähköautossa akusto vie kaiken pohjatilan, joten istuimien lattiakiskoja ei enää pysty eikä saa autonvalmistajankaan puolelta enää läpipulteilla lattiaan kiinnittää.
Tamlansin menetelmällä istuinten kiinnityskiskot kiinnitetään liimalla, ja se mahdollistaa istuinten käytön myös sähköautoissa. Mercedes- Benz eVito tai Peugeot eTraveller ovat Tamlansin toimesta mahdollista rakentaa koulutaksikäyttöön jopa 1+13-paikkaisena, eVito myös esteettömänä 1+8-korotettuna koriversiona.
Painoraja hiipii vastaan
Yrittäjät kertovat huolestuneena, että täyssähkötila-autojen ongelmaksi muodostuu sähköautojen jo entuudestaan suuri kokonaispaino ja sitä kautta ajokorttivaatimukset. B-ajokortin omaava kuljettaja saa ajaa vähintään 3 500 kg painavaa tila-autoa. Esteettömässä autossa sähköpyörätuolit tuovat lisäpainoa, kuten myös pyörätuoliramppi.
- Olemme rakenteiden osalta jo lähellä 3 500 kg ylärajaa ja siksi olemme huolissamme ammattikuljettajien saatavuudesta. Alle 3 500 kg painava tila-auto on ennen varustelua B-ajokorttiluokan ajoneuvo. Kun ramppi ja lisäistuimet ovat paikoillaan, ja jos paino nousee yli 3 500 kg niin autoa ajavalta kuljettajalta vaaditaan C-luokan ajokortti ammattikoulutuksineen ja -pätevyyksineen.
- Toivomme, että ajokorttiuudistus etenee sähkötila-autojen painorajojen osalta EU:ssa myönteiseen suuntaan. Sairaankuljetusalalla on ihan sama ongelma, yrittäjät muistuttavat.