Tammikuu 2016: Muoniossa -40, Helsingissä -25. Junat eivät kulje. Bussit eivät starttaa. Joukkoliikenteessä täysi kaaos. Junavuoroja peruutetaan. Bussivuoroja kulkee milloin sattuu. Helsingissä raitiovaunutkin lakkoilevat, 6:ia tulee viisi peräkanaa kuin köyhän talon porsaat, Jossain on ollut tukos...
Takavuosina VR:n uusi huippuveturi, italialainen Pendolino jähmettyi pikkupakkasilla, vaikka oli niin kokeiltu Alppien lumimaisemissa. Ei toiminut Suomessa.
Muu liikenne toimi. Pendolinosta tuli huono vitsi. Kesti pari vuotta, että suomalaiset insinöörit saivat sen joten kuten totutettua Suomen talveen.
Tuntuu että suomalaisilla "ajoneuvoinsinööreillä" järki seisoo junien ja bussien lailla, kun talvi joka vuosi nykyään "yllättää".
On Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden jokavuorisessa Arctic Testissäkin ollut -40 astetta, Enemmänkin. Jopa niin, ettei moottoriöljy ole valunut ulos avatusta, nurin päin käännetystä purkistaan. Ja Helsingissä oli esimerkiksi 1987 talvella alle -30 peräti kuusi viikkoa ja 10 viikkoa alle -24 astetta. Kaikki pelasi: junaliikenne, bussit, raitiovaunut. Pelasivat ne Talvisodassakin, vaikka öljyt, akut, kaikki oli tekniseltä tasoltaan "Keskiaikaa" verrattuna tähän päivään.
Tuntuu että sitä mukaa kun ajoneuvotekniikka edistyy; öljyt, akut,sähkölaitteet, kaikki pakkasilla koville joutuvat kehittyvät ja paranevat, niiden käyttäjät ja käytöstä vastaavat muuttuvat kiihtyvää tahtia "kädettömiksi".
Tämän tammikuun pakkasten aiheuttamasta liikenteellisestä sekasorrosta ei voi syyttää liikennevälineitä. Vika on yksiselitteisesti niiden toimivuudesta vastaavissa ihmisissä. Turha syyttää muuta. On peiliin katsomisen paikka!
KB