MAN - Vaihtoautot

Renault Trucks tuo uusiin T-sarjan kuorma-autoihin parannuksia alustaan ja voimansiirtolinjaan. Jatkossa kaikki 13 litran DTI13-moottorilla varustetut autot toimitetaan parempaan polttoainetalouteen optimoidulla Common Rail eli yhteispainepolttoaineensyöttöjärjestelmällä. Lisäksi polttoaineenkulutusta pyritään pienentämään aerodynamiikkaa parantamalla ja auton massaa keventämällä. Uutta on myös GPS-tekniikkaa hyödyntävä ennakoiva vakionopeudensäädin. Muutosten ansiosta polttoaineenkulutuksen kerrotaan pienenevän parhaimmillaan 2 prosentilla. Samalla hyötykuormaa voidaan ottaa 114 kg entistä enemmän.

 

Renault Trucksin tuotepäällikkö Mikko Auleksen mukaan Renault Trucksin Optifuel Lab 2 -konseptiautolla hiljattain tehdyllä tutkimustyöllä on ollut merkittävä rooli aerodynamiikan parantamisessa. Tämä on johtanut muun muassa siihen, että T 2016 -malliin saa lisävarusteena puskurin alle integroitavan spoilerin.

– Uudessa T-mallissa on myös uusi ja kevyempi kattoilmanohjain, jossa ei ole metallikehikkoa. Näin ilmanvastus pienenee. Versiosta riippuen asiakkaat voivat säästää polttoainetta vielä 2 prosenttia nykyiseen ajoneuvoon verrattuna, Aules jatkaa.

Mitä alustaan tulee, painon keventämiseen tähtäävä kehittäminen on ollut vahvasti painopisteessä. Esimerkiksi uusi vetoakseli ja entistä parempi ilmajousitus ovat keventäneet ajoneuvoa useita kiloja. Asiakkaat saavat nyt myös halutessaan vetoautoihinsa alumiinisen vetopöydän.

– Painoa kevennetään vähän sieltä täältä, jolloin yhteenlaskettu kokonaishyöty on merkittävä. Näin päästään siihen, että asiakkaat voivat suurentaa hyötykuormaansa jopa 114 kg.

DTI 11- ja DTI 13 -moottoreita on niin ikään parannettu niin, että polttoaine palaa entistä tehokkaammin ja kulutus pienenee. Kaikki moottorit ovat 31.12.2016 pakolliseksi tulevan Euro 6 C -standardin mukaisia.