Vuosi 2022 oli poikkeuksellinen käänteiltään automarkkinoiden näkökulmasta. Pitkittynyt ja moniin tuoteosiin laajentunut komponenttipula jarrutti rekisteröintien määrää ja erityisesti henkilöautomarkkinassa rekisteröintien määrä jäi historiallisen alas. Talouden synkentyneet näkymät, kasvava korkotaso ja inflaatio sekä heikentynyt ostovoima leikkasivat uusien autojen tilauksia syksyn ja alkutalven aikaan. Myös käytettyjen henkilöautojen markkina jäi viime vuosien luvuista. Kuorma-autojen rekisteröinnit notkahtivat selvästi vähemmän ja linja-automarkkina elpyi selvästi koronavuosien poikkeuksellisesta romahduksesta.
Henkilö- ja pakettiautojen ensirekisteröinnit jäivät poikkeuksellisen matalaksi
Uusia henkilöautoja rekisteröitiin vuonna 2022 yhteensä 81 698, joka on 17,0 prosenttia vähemmän kuin edellisenä vuonna. Joulukuussa rekisteröitiin 6 186 uutta henkilöautoa. Määrä on 5,3 prosenttia vuoden 2021 ja 16,7 prosenttia viiden vuoden keskimääräistä joulukuun lukemaa pienempi.
Henkilöautojen rekisteröintien määrä on poikkeuksellisen alhainen – tätä alempaa lukua etsiessään rekisteröintien aikasarjaa on selattava aina vuoteen 1995 asti, jolloin rekisteröitiin hieman alle 80 000 uutta henkilöautoa. Keskimäärin 2000-luvulla on ensirekisteröity noin 120 000 uutta autoa vuosittain. Uusien autojen tilauskanta on vuosien 2021 ja 2022 aikana kasvanut moninkertaiseksi tuotantovaikeuksien takia. Komponenttipulan varjostama autojen tuotantotilanne ei vielä viime vuonna mahdollistanut vahvan tilauskannan purkautumista normaaliin tasoonsa.
Uusia pakettiautoja rekisteröitiin vuonna 2022 yhteensä 11 192, joka jää 13,2 prosenttia vuoden 2021 lukemista. Joulukuussa pakettiautoja ensirekisteröitiin 1 061. Määrä on 11,8 prosenttia vuoden 2021 joulukuuta suurempi, mutta jää 5,6 prosenttia viiden vuoden keskimääräistä joulukuun rekisteröintimäärää alemmas. Pakettiautoja on 2000-luvulla rekisteröity vuosittain keskimäärin 13 300. Pakettiautojen rekisteröinneissä nähtiin 11 000 auton alittavia lukemia myös 2010-luvun alun taantuman vuosina. Myös pakettiautojen tilauskanta on moninkertainen normaaliin tasoonsa nähden ja pieneksi jääneen rekisteröintimäärän taustalla ovat komponenttipula ja tuotannon pullonkaulat.
Vaihtoautokauppa jarrutti viime vuonna selvästi
Käytettyjen henkilö- ja pakettiautojen kauppa kääntyi vuoden 2022 aikana laskuun kahden kasvuvuoden jälkeen. Käytettyjen autojen kaupassa liikkui yhteensä noin 570 000 henkilöautoa, mikä on noin 11 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2021. Autoliikkeiden kautta kulki noin 290 000 käytettyä henkilöautoa, mikä on noin 9,5 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2021. Vuosi 2022 poikkesi selvästi edeltäjistään, sillä vuonna 2021 autoliikkeiden käytettyjen autojen kauppa kasvoi noin 4,7 prosenttia ja vuonna 2020 noin 2,9 prosenttia edelliseen vuoteen nähden.
”Kysynnän käänne on taittanut käytettyjen autojen hinnat laskuun syksyn ja talven aikana. Autojen myyntiajat eivät silti ole merkittävästi pidentyneet edelliseen vuoteen nähden. Käytettyjen autojen saatavuus ja markkinavalikoima on tällä hetkellä hyvä, kun pahimmillaan käytetyistä autoista oli vuonna 2021 jopa pulaa”, kertoo toimitusjohtaja Pekka Rissa Autoalan Keskusliitosta.
Sähköautojen kysyntä vaihteli vuonna 2022 ennätyksellisen paljon
Täyssähköautojen osuus henkilöautojen ensirekisteröinneistä kasvoi vuonna 2022 noin 17,8 prosenttiin, kun vielä vuonna 2021 osuus oli 10,3 prosenttia. Ladattavien hybridien osuus on tasaantumassa noin viidenneksen osuuteen kaikista ensirekisteröinneistä – niiden osuus oli vuonna 2022 noin 19,8 prosenttia ja vuonna 2021 noin 20,5 prosenttia.
Ei-ladattavien hybridivoimalinjojen osuus oli vuonna 2022 lähes 32 prosenttia. Perinteisten bensiiniautojen osuus ensirekisteröinneistä oli vuonna 2022 noin 23,6 prosenttia ja dieselautojen 6,6 prosenttia. Jos dieselautojen osuuteen lasketaan myös dieselkäyttöiset kevythybridit, dieselautojen osuus kasvaa noin 8,6 prosenttiin henkilöautojen rekisteröinneistä.
Joulukuussa Suomessa ensirekisteröitiin ennätysmäärä täyssähköautoja, osuus kasvoi lähes 30 prosenttiin. Täyssähköautojen rekisteröinneissä on viime vuosina ollut selvä vuodenvaihteen piikki, sillä ajoneuvovalmistajilla on tarvetta vähentää markkinoille saattamiensa autojen keskipäästöä suuntaamalla tuotantoa ja toimituksia vielä kuluvan vuoden puolelle ja lisäksi paisuneessa tilauskannassa on paljon viime ja tänä vuonna tilattuja toimitustaan odottavia täyssähköautoja.
Sähköautojen kysyntä kasvoi Suomessa nopeasti syksyn 2021 ja alkuvuoden 2022 aikana. Kysynnän kasvua siivittivät uudet sähköautomallistot, hankintakannusteet sekä bensiinin ja dieselin nopeasti noussut hintataso.
”Sähköautojen kysyntä on syksyn 2022 aikana taantunut noin neljännekseen asiakastilauksista, kun kesällä niiden osuus asiakastilauksista hipoi jo 40 prosentin rajaa. Syynä täyssähköautojen kysynnän tasaantumiseen ovat ensisijaisesti sähkön ennätyksellinen hinnannousu ja sähköautojen hankintatuen päättyminen”, kertoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.
Raskaiden kuorma-autojen rekisteröinnit edellisen vuoden tasalla ja linja-autojen rekisteröinneissä pitkään odotettua kasvua
Kuorma-autoja ensirekisteröitiin vuonna 2022 yhteensä 3 341, joka on 5,5 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2021. Raskaita vähintään 16 tonnin kuorma-autoja rekisteröitiin 2 420, joka on lähes sama määrä kuin vuonna 2021. Kevyitä alle 6 tonnin kuorma-autoja rekisteröitiin 747, joka on 15,7 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2021. Keskiraskaiden 6–16 tonnin kuorma-autojen rekisteröintien määrä laski 174 kuorma-autoon, mikä on 22,3 prosenttia vähemmän kuin edellisenä vuonna.
Linja-autoja rekisteröitiin vuonna 2022 yhteensä 417. Määrä kasvoi 9,2 prosentilla vuoteen 2021 verrattuna, mutta on edelleen matalalla tasolla pitkän aikavälin keskiarvoonsa nähden. Koronatilanne leikkasi pitkäaikaisesti erityisesti tilausliikenteen ja pitkämatkaisen bussiliikenteen kysyntää ja pääosa kalustosta onkin hankittu paikallisliikenteeseen. Suomessa on 2000-luvulla rekisteröity keskimäärin 500 uutta linja-autoa vuosittain.