Toyota Hilux tunnetaan perus-pickupina: runko, neliveto, jäykkä taka-akseli, dieselnoottori. Nyt sähkö tulee mukaan.
Ensin tulee kevythybridi 48-voltin akkutekniikalla. Sen jälkeen tulossa on sekä täyssähkö- että vety-Hilux.
Toyotall on jo runsaan vuoden verran ollut polttokenno-vedyllä toimivia Hiluxeja tien päällä, pääsiassa Iso-Britanniassa. Nyt on nähty myös akkusähkö-Hilux prototyyppinä liikenteessä.
Periaatteessa vety- ja täyssähkö-Hiluxit ovat hyvin samanlaisia. Sähkömoottori antaa tehonsa De Dion-tyyppiselle taka-akselille eli jäykälle akselille runkoon asennetulla moottorilla. Sekä vety- että täyssähkö-Hiluxille hyväksytään tonnin verran hyötykuormaa ja saman verra perävaunupainoa.
Sähkömoottorin teho on 128 kW ja vääntöä tulee 300 Nm. Neliveto puuttuu. Kevythybridillä, joka on jo sarjatuotannoss, tehoa tulee lisää 7 hv dieseliin verrattuna, mikä pienentää jonkin verran kulutusta.
Vety-Hiluxilla puolipyöreät vetysäiliöt on rungon varassa ja polttokenno on moottoritilassa.
Toimintamatkaksi ilmoitetaan vety-Hiluxille 600 km ja täyssähkö-Hiluxille alkuun 200 km, tulevaisuudessa huomattavasti enemmän.
(Trailer.se/Stefan Nilsson)