MAN - Uudet autot

Vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimivien, kokonaismassaltaan enintään 4 250 kiloisten hyötyautojen, kuljettaminen B-luokan ”henkilöautokortilla” saattaa onnistua jo ensi vuoden maaliskuussa. Hallitus on laatinut esitysluonnoksen ennakoitua nopeammin.

Nyt ongelmana on, että sähköisen hyötyauton omamassa nousee niin suureksi, että 3 500 kilon kokonaismassalla kantavuus jäisi pieneksi. Tämä on johtanut siihen, että kunnon hyötykuorman saamiseksi pitäisi ottaa 4 250 kilon auto, mutta se vaatisi vähintään C1-ajokorttia ja ammattipätevyyden. Tällaisia kuljettajia on vähän vapaana.

Ajokorttimuunnos helpottaa ja nopeuttaa pakettiautojen sekä tilataksien sähköistymistä, kun henkilöautokortti riittää ja ammattipätevyyttä ei tarvita. Vaihtoehtoisella käyttövoimalla varustetun 3,5–4,25-tonnisen ajo B-luokan ajokortilla onnistuu, kun se on ollut kaksi vuotta voimassa.

Yli 3,5-tonnisten ajonopeus on rajoitettu ja on käytännössä 90 km/h, kun alle 3,5-tonnisilla nopeus on 120 km/h.

Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!