Uudenlaiset sähköiset liikkumisvälineet tulevat lailliseksi tieliikenteessä vuodenvaihteessa. Osalla välineistä liikutaan jalkakäytävällä ja osalla pyöräteillä. Jotkin moottorilla varustetuista polkupyöristä vaativat jatkossa liikennevakuutuksen.
Trafin mukaan jalankulkua avustavat tai korvaavat sähköiset liikkumisvälineet rinnastetaan liikenteessä jalankulkijoihin, mutta nopeus on sovitettava tilanteen mukaan. Laitteissa tehoa saa olla maksimissaan 1 kW ja maksiminopeus saa olla enintään 15 km/h. Jalankulkua avustaville liikkumisvälineille ei tarvitse eikä voi ottaa liikennevakuutusta.
Isompia, enintään 25 km/h kulkevia ja max. 1 kW tehoisia kevyitä sähköajoneuvoja käytetään polkupyöräilijän liikennesäännöillä. Tosin kävelyvauhtia liikuttaessa itsestään tasapainottuvilla laitteilla saa käyttää myös jalkakäytävää. Kevyissä sähköajoneuvoissa pitää olla etuvalo ja punainen heijastin takana.
”Myöskään näille kevyille sähköajoneuvoille ei oteta liikennevakuutusta”, kertoo Antti Tuulensuu Trafin tiedotteessa.
Sähköavusteinen tai moottorilla varustettu polkupyörä saa kulkea maksimissaan 25 km/h. Sähköavusteisen polkupyörän suurin teho saa olla enintään 250W, avustuksen on kytkeydyttävä pois päältä, kun nopeus saavuttaa 25km/h, ja avustus saa toimia vain poljettaessa. Sähköavusteisiin polkupyöriin sovelletaan polkupyörän teknisiä vaatimuksia eikä niille tarvitse ottaa liikennevakuutusta.
Sen sijaan liikennevakuutus on otettava moottorilla varustetuille polkupyörille, jotka eivät täytä sähköavusteisen polkupyörän ehtoja. Moottorilla varustetun polkupyörän teho saa olla enintään 1 kW. Näihin sovelletaan mopoa vastaavia teknisiä vaatimuksia, mutta niitä ei kuitenkaan tarvitse rekisteröidä.