Lähiliikenteen hyötyliikkuja, täysin uusi Mercedes-Benz eCitaro täyssähkölinja-auto esiintyi päivän ajan vierailevana tähtenä Helsingin kantakaupungin vuoroliikenteessä. Veho, HSL ja Helsingin Bussiliikenne Oy vastasivat markkinoiden kehittyneimmällä akkuteknologialla ja energiatehokkaimmalla voimalinjalla varustetun Mercedes-Benz eCitaro -linja-auton kokeilusta osana arkista vuoroliikennettä Helsingin kantakaupungissa.
Koeajorupeamaan osallistuneet osapuolet ovat vakuuttuneita maailman suurimman hyötyautovalmistajan eCitaron sopivuudesta suomalaiseen taajama- ja kaupunkiliikenteeseen. -Kokeilun perusteella uusi eCitaro vaikuttaa hyvältä ja kaikin puolin tuottavaan työhön valmiilta autolta, toteaa linja 23:n liikennöinnistä vastaavan Helsingin Bussiliikenne Oy:n toimitusjohtaja Mika Seppänen.
Uuden eCitaron voimalinja perustuu sähköiseen ZF AVE 130 -portaaliakseliin, jossa sähkömoottorit ovat vetävällä akselilla pyörännavoissa. Moottorien huipputeho on 2 x 125 kW ja vääntö 2 x 485 Nm. Litiumioniakkujen yhteenlaskettu kapasiteetti on 243 kWh. Akut on jaettu jopa kymmeneen 25 kWh:n moduuliin. Vakioversiossa kaksi moduuleista on sijoitettu katolle ja neljä auton peräosaan. Asiakkaan tarpeiden mukaan loput kaksi tai neljä moduulia sijoitetaan auton katolle. Akkuineen eCitaro painaa
13 440 kiloa, ja suurin sallittu kokonaispaino on 19 500 kiloa. Kyytiin voi näin ottaa enimmillään 88 matkustajaa.
Seppänen kertoo saaneensa matkustajilta positiivista palautetta koeajon kuluessa - vähäinen sisämelu ja pehmeät liikkeellelähdöt saivat kiitosta. Myös kuljettajat omaksuivat uuden eCitaron omakseen.
-Ajoltaan auto on samanlainen kuin mikä tahansa kaupunkibussi, joskin mittaristo tarjoaa nyt hieman erilaista tietoa. Pääsääntöisesti kuljettajat kehuivat hyvää ajettavuutta ja äänettömyyttä, Seppänen summaa.
Akkujen lataus perustuu sarjatuotannon aloitusvaiheessa plug-in-lataamiseen sopivasta virtalähteestä. Virtapistoke löytyy kannen alta oikeasta etulokasuojasta. Myöhemmässä vaiheessa katolle voidaan asentaa valinnaisvarusteena virroittimet eli pantografit lataamista varten. Virroitintyypistä riippuen lataaminen onnistuu joko kiinteästä laturista esimerkiksi pysäkillä tai kadun yläpuolisista virtajohdoista ajon aikana. Muutaman vuoden kuluessa eCitaroon tuodaan tarjolle uudet litium-polymeeriakut, joiden käyttöikä on pidempi ja energiatiheys suurempi kuin nykyakuissa.
-Uusien akkujen kapasiteetti yltää ensin 330 kWh:iin ja siitä edelleen 400 kWh:iin saakka. Nämä ratkaisut takaavat, että eCitarolla voidaan yhdellä latauksella hoitaa jopa 70 prosenttia kaupunkilinja-auton päivittäisistä ajosuoritteista. Samalla avautuu mahdollisuus muokata eCitarosta myös nivelbussiversio, toteaa Mercedes-Benz ja Setra -linja-autojen myyntijohtaja Janne Perheenmies
.
Jatkossa eCitaro voidaan varustaa myös toimintamatkaa edelleen pidentävällä, sähköä tuottavalla polttokennolla. Tällöin autolla voidaan hoitaa lataamatta koko päivän ajosuoritteet ja eCitaro sopii yksi yhteen kaikkiin nykyisten kaupunki-linja-autojen käyttökohteisiin ja –tehtäviin. Koska uusia litium-polymeeriakkuja ei voi pikaladata, tulevaisuuden eCitarot toimitetaan asiakkaalle tämän haluamalla akkutyypillä auton käyttötarpeen ja –kohteen mukaisesti.
Helsingin seudun liikenne eli HSL vastaa joukkoliikennepalveluista jäsenkuntiensa alueella. Joukkoliikennepalvelut tilataan yhteistyökumppaneilta, joista suurimpia ovat HKL, VR, Helsingin Bussiliikenne, Nobina Finland Oy, Oy Pohjolan Liikenne Ab ja Transdev Finland Oy.
Mercedes-Benz on kiinnittänyt eCitarossa erityistä huomiota jäähdytykseen ja lämmitykseen. Kun ulkoilman lämpötila laskee –10 asteeseen ja matkustamoa on lämmitettävä, kaupunkilinja-auton energiankulutus kaksinkertaistuu. Tämä on huomioitu auton suunnittelussa niin, että perinteiseen Citaroon verrattuna eCitaro käyttää lämmitykseen, tuuletukseen ja viilennykseen noin 40 prosenttia vähemmän energiaa. Matkustamon lämmityksestä vastaa energiatehokas lämpöpumppu. Kylmänä vuodenaikana myös matkustamon katon ilmastointijärjestelmää voidaan käyttää lämpöpumpun tapaan.
Uuden eCitaron akkujen optimoitu jäähdytys takaa sen, että niiden latauskapasiteetti, käyttöikä ja suorituskyky säilyvät muuttumattomina mahdollisimman pitkään. Matkustamo voidaan esilämmittää tai jäähdyttää haluttuun käyttölämpötilaan jo silloin, kun akkuja ladataan. Tämä lisää matkustusmukavuutta ja pidentää auton käyttöaikaa ennen uutta latausta.