MAN - Uudet autot

Ensimmäisten yhdeksän kuukauden aikana vuonna 2025 Euroopassa rekisteröitiin enemmän akku-sähköbusseja kuin koko edellisenä vuonna. Tammikuun ja syyskuun välisenä aikana koko mantereella rekisteröitiin yhteensä 8 051 bussia (>8 t) DVV Media Groupin mukaan.

Verrattuna samaan ajanjaksoon vuonna 2024, tänä vuonna rekisteröitiin 2 565 enemmän sähköbusseja, mikä tarkoittaa 46 %:n kasvua. CNG-bussien määrä väheni 10 %, kun taas polttokenno-bussien määrä kasvoi 163 %, saavuttaen 408 yksikköä (266 Saksassa).

ACEA:n tiedot, jotka julkistettiin marraskuun alussa, vahvistivat tämän trendin: Euroopan Unionissa BEV-rekisteröinnit nousivat 6 444 yksikköön, mikä on 49 %:n kasvu vuodentakaiseen verrattuna, ja mukaan lukien Yhdistynyt kuningaskunta ja EFTA-maat määrä kasvoi 9 346:een (+52 %).

Yutong pitää edelleen johtavan asemansa Euroopan BEV-markkinoilla 1 180 yksiköllä ja 14,7 % markkinaosuudella, parantaen vuonna 2024 saavutettua suoritustaan. Daimler Buses seuraa 1 044 yksiköllä, kun taas MAN jatkaa vahvaa nousutrendiään 944 rekisteröinnillä (11,7 %), ja on jo kaksinkertaistanut koko vuoden 2024 kokonaismääränsä.

BYD rekisteröi 869 yksikköä (10,8 %) ja kasvaa merkittävästi verrattuna vuoteen 2024 ja aikaisempiin vuosiin. Iveco/Heuliez saavutti 834 yksikköä (10,4 %), mikä vastaa jo täyden vuoden 2024 tasoa (ja markkinaosuus pysyy vakaana). Wrightbus seuraa 682 rekisteröinnillä, Solaris 463, Alexander Dennis 252 ja Volvo 245, jokainen säilyttäen vakaan mutta hitaamman kasvun verrattuna parhaisiin suoriin.

Yhdistynyt kuningaskunta eli Iso-Britannia ja Pohjois-Irlanti pysyy Euroopan suurimpana sähköbussimarkkinana, rekisteröiden 1 866 BEV:tä Q1–Q3 aikana, mikä edustaa 23,2 % kokonaistuloksesta. Se lähes kaksinkertaistaa Saksan, joka on toisena 972 yksiköllä (12,1 %), verrattuna, kun taas Italia saavuttaa vaikuttavat 786 rekisteröintiä (9,8 %).

"Ei-diesel" -teknologiat ja kaluston siirtyminen

Laajempi “ei-diesel” -segmentti, johon kuuluu sähkö-, hybridi-, CNG/NGT- ja polttokenno-busseja, saavutti ensimmäisen kolminkertaisen osuutensa vuoden 2025 ensimmäisten kolmen kvartaalin aikana 11 910 yksiköllä, kun samaan aikaan vuonna 2024 määrä oli 10 189. Kasvu johtuu pääasiassa akku-sähköbusseista, joita rekisteröitiin 8 051, kun taas hybridien määrä laski jyrkästi 2 538:sta 1 677:ään yksikköön (-861). Polttokenno-bussien määrä sen sijaan nousi 155:stä 408:aan, mikä tarkoittaa 263 yksikön lisäystä.

CNG:n kysyntä pysyy vahvana Ranskassa (862) ja Italiassa (564): yhdessä nämä kaksi maata kattavat 80 prosenttia markkinoista.

Vetybussit: nopea kasvu, mutta edelleen sivuosassa

Yhteensä 408 polttokenno-bussia rekisteröitiin Q1–Q3 2025, mikä on yli kaksinkertainen määrä edellisvuoteen verrattuna. Solaris johtaa markkinoita 222 yksiköllään ja hallitsevalla 54 % osuudellaan, jota seuraavat Daimler Buses (74), Wrightbus (41) ja CaetanoBus (39).

Saksa kattaa 266 rekisteröintiä, mikä vastaa 65 %:a koko Euroopan vetybussien markkinoista. Ranska seuraa kaukana perässä 43 yksiköllä, kun taas Alankomaat (25), Itävalta (21) ja Puola (20) osoittavat kohtuullista kasvua.

(Sustainable Bus)

Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!