Vaikka sähköautoilla ei ole pakokaasupäästöjä, niiden tuotannolla on vakavia kielteisiä vaikutuksia erityisesti maissa, joissa Li-ion-akkujen valmistukseen tarvittavat mineraalit louhitaan. Litiumin ja nikkelin kysynnän odotetaan nousevan pilviin seuraavan viiden vuoden aikana sähköautojen massiivisen käyttöönoton seurauksena Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Kiinassa. Vaikka sähköajoneuvojen käyttöönottoa näillä alueilla kannustavat voimakkaasti tuet, verohelpotukset ja päästövähennystavoitteet, mineraalien louhinta niiden tuottamiseksi tuottaa suuria määriä jätettä. Joidenkin lähdemaiden aktivistit ovat jo ilmaisseet huolensa ihmisoikeusloukkauksista ja alkuperäiskansojen oikeuksien menettämisestä.
Litiumioniakkujen (Li-ion) gigatehtaiden tuotantokapasiteetin odotetaan lähes kahdeksankertaistuvan vuosina 2021–2031, pääasiassa Yhdysvalloissa, EU:ssa ja Kiinassa. Monissa on mukana suuria autoyrityksiä, kuten Volkswagen, Mercedes-Benz ja Tesla, joiden motivaatio on lisätä henkilöautojen määrää.
-Suunnitellun sähköautotuotannon koko ja määrä ei ole kestävää, sanoi SOMO-asiantuntija Alejandro González. ”Emme voi edistää matkaamme kohti puhtaampaa, vihreämpää tulevaisuutta kuluttamalla. Tarvitsemme vähemmän autoja, pienempiä autoja ja kestävämpiä joukkoliikennevaihtoehtoja. Tämän pitäisi olla EU:n energiasiirtymäpolitiikan ytimessä.
Lisäksi sduurin osa seuraavan seitsemän vuoden aikana valmistetuista sähköautoista myydään kuluttajille Yhdysvalloissa, Euroopassa ja Kiinassa, mutta poissuljetaan suurin osa muusta maailmasta. Kun tiellä on enemmän autoja, on epätodennäköistä, että liikennesektori pystyisi vähentämään globaaleja päästöjä tasolle, joka tarvitaan ilmaston lämpenemisen rajoittamiseksi 1,5 °C tai jopa 2 °C skenaarioihin.