Perinteinen latausasema vs. Cactos Two:lla varusteltu latausasema. Kuva: Cactos.
Suomen sähköautokanta kasvaa kasvamistaan. Sähköautokanta oli kesäkuun 2024 lopussa 251 552 kappaletta, mikä edustaa peräti 8,8 prosenttia koko henkilöautokannasta Suomessa.
Määrä alkaa vähitellen näkyä lisääntyvinä ruuhkapiikkeinä sähköautojen latausasemilla.
Tavanomaisella sähköauton latausasemalla usean auton yhtäaikainen lataaminen on hitaampaa kuin yhden auton. Latausasemat ruuhkautuvat etenkin juhlapyhinä ja muina ajoliikenteen osalta vilkkaina aikoina. Esimerkiksi viime jouluna uutisoitiin sähköautoasemien latausruuhkista.
Energian varastointiin keskittynyt suomalaisyritys Cactos lupaa purkaa latausasemilla tikittävät ruuhkapommit mahdollistamalla suuremman lataustehon kuin mitä sähköliittymät yksinään pystyvät tarjoamaan.
“Toistaiseksi latausasemia on ilmestynyt katukuvaan hyvin suhteessa sähköautoihin, mutta infraa ei ole vielä riittävästi, mikä näkyy latausasemien ajoittaisena ruuhkautumisena. Me autamme tehostamalla latausasemia”, Cactos Oy:n toimitusjohtaja Oskari Jaakkola sanoo.
Yhtiön vastikään lanseeraama Cactos Two -niminen sähkövarastojärjestelmä mahdollistaa usean auton lataamisen samanaikaisesti täydellä latausteholla.
Järjestelmä purkaa varastoitua energiaa laturien tarpeisiin silloin kun sähköliittymän mahdollistama teho on jo käytetty. Lisäksi se mahdollistaa nykyisten latausasemien laajentamisen ilman suuria investointeja sekä auttaa säästämään tehomaksuissa.
Ensimmäiset Cactos Two -järjestelmät otettiin käyttöön Joroisten Jari-Pekka-huoltoaseman Faast-pikalatauspisteellä syyskuussa. Kuva: Mikko Kankainen
Ensimmäinen asema auki Joroisissa
Ensimmäiset Cactos Two -järjestelmät otettiin käyttöön Joroisten Jari-Pekka-huoltoaseman Faast-pikalatauspisteellä syyskuussa.
Marraskuun aikana järjestelmä otetaan käyttöön Faastin ja Menevän pikalatausasemilla Helsinki-Vantaan lentoaseman läheisyydessä, DB Schenkerin Viinikkalan terminaalissa sekä Hartolan Jari-Pekka-huoltoasemalla.
Faast Point Oy:n toimitusjohtaja Daniel Pasternack sanoo Faastin avaavan vuoden 2024 aikana kolmesta viiteen asemaan eri puolilla Suomea, ja toistakymmentä asemaa lisää vuoden 2025 aikana. Vuosina 2025-2026 tavoitteena on laajentaa ketjua noin 20-30 lisäasemalla.
Pasternackin mukaan Cactos Two -järjestelmällä on tärkeä rooli asiakastyytyväisyyden ja latauspalvelujen kehittämisen kannalta koko Suomessa.
“Cactos on ollut Faastin mukana alusta asti ja uuden ratkaisun ansiosta pystymme tarjoamaan korkeampaa tehoa, lyhyempiä latausaikoja ja parantamaan palvelumme toimintavarmuutta myös vilkkaimpina aikoina”, Pasternack sanoo.
(Autotoday)