Sähkön kohonnut hinta ja korkojen nousu on heikentänyt merkittävästi sähköautojen kysyntää nyt syksyllä. Käytetyistä autoista eniten käyvät kaupaksi bensalla kulkevat autot. Sähkön korkea hinta ja inflaatio ovat vähentäneet sähköautojen kysyntää markkinoilla ja saaneet kuluttajat entistä varovaisemmiksi.
”Sähköautojen kysyntä on laskenut syksyn aikana merkittävästi.”, kertoo Niko Mättö, Key Account Manager, AutoVex-sivustolta. ”Toki sähkön hintakehitys ei ole ainoa kysyntää laskeva syy. Sähköautot ovat lähtökohtaisesti kalliita ja niiden hankintahinta rahoituksella on noussut merkittävästi korkojen kasvaessa. Käyttökustannusten ja hankintahinnan kasvu on mielestäni suurin yhtälö, joka laskee sähköautojen kysyntää.” Saman vahvistaa Kamuxin Suomen maajohtaja Jani Koivu, jonka mielestä myös uutisointi vaikuttaa kuluttajiin: ”Uutisointi näistä aiheista tuntuu vaikuttavan kuluttajasentimenttiin paljon ja jopa melko lyhyellä aikajänteellä.”
Koivulan mukaan, sähköautoilijoiden yleisin huoli sähköautoa ostettaessa on auton ajokantama. Hybrideissä puhtaasti sähköllä voi yleensä ajaa noin 20-50 kilometriä ja sähköautoissa variaatio on 400-1000 kilometriä, riippuen kelistä. Kova pakkanen voi lyhentää sähköauton ajokantamaa jopa puolella. Talvisin voi siis varautua lataamaan autoa tuplasti enemmän kuin kesällä. Tällä on myös suoravaikutus sähköautolla ajettujen kilometrien hintaan, etenkin jos sähkö on kallista.
Parhaiten arvonsa ovat säilyttäneet sähköautot, joissa ajokantama on mahdollisimman pitkä. Näissä autoissa arvo on jopa voinut nousta, koska sähköautojen saatavuus on takkuillut. Niko Mättö AutoVexiltä arvioikin, että sähköautojen kova hinta ajaa yksityiset harkitsemaan muita vaihtoehtoja kuin suoraa ostamista. ”Tulevana muutoksena uskon, että hintakehityksen epävarmuus tulee näkymään esimerkiksi yksityisleasingien lisääntymisessä, jossa riski oman auton hinnan alentumiseen minimoidaan.”