MAN - Uudet autot


Vaurioitunut akkukotelo.

Sähköautojen määrän kasvu teillä tuo mukanaan uusia mahdollisuuksia, mutta myös täysin uusia vaatimuksia korjaamoille, vakuutusyhtiöille ja katsastusyrityksille. Yksi kriittisimmistä osa-alueista on sähköautojen akkujen tarkastus, joka on välttämätöntä korkeajänniteakkujen vaurioiden ja toimintakunnon arvioimiseksi – erityisesti silloin, jos ajoneuvo on ollut osallisena onnettomuudessa. Kysymys kuuluu, miten tarkastukset tulisi suorittaa ja kenen toimesta.

Sähköauton akkukotelon tai siihen liittyvien komponenttien vaurioiden kohdalla vaaditaan nykyisin laaja ja teknisesti vaativa tarkastus. Pelkkä silmämääräinen arviointi ei riitä, vaan tarvitaan myös vikakoodien lukemista, jäähdytysjärjestelmän painekoe sekä eristystestit akun sähköisen turvallisuuden ja toimintakunnon varmistamiseksi.

– Jos akkuun on syntynyt suurempi vaurio ja se täytyy vaihtaa, vaaditaan lisäksi akun turvallisuusluokituksen arviointi ennen sen varastointia ja kuljetusta, sanoo automekaanikko alan etujärjestön edustaja Bo Ericsson. Hänen mukaansa kyseessä on huomattavasti monimutkaisempi arviointi kuin pienempien vaurioiden kohdalla, ja se edellyttää sekä koulutusta että erikoislaitteita.

Akkukoteloiden rakenne vaihtelee kuitenkin paljon merkkien ja mallien välillä. Tämä tarkoittaa, että teknikoilla täytyy olla pääsy valmistajan ohjeisiin, oikeat suojavarusteet sekä osaaminen auton nostamiseen ja käsittelyyn siten, ettei uusia vaurioita synny. Usein myös pohjapanssarit ja akkusuojat on irrotettava ennen kuin akkukotelon ja muiden tarkastettavien osien kuntoa voidaan arvioida oikeaoppisesti, Ericsson jatkaa.

Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!