Sähköautojen kohonnut vahinkoriski on kansainvälinen ilmiö. Valtamerkkinä ja koko alan edelläkävijänä on ollut pitkään Tesla, jonka osuus puheena olevissa vakuutustapauksissa on ollut ratkaiseva. Nelivetoinen, uusilla renkailla varustettu, tehokas ja erityisesti painava sähköauto kiihtyy talvikelillä salamannopeasti vauhtiin, josta sen turvallinen pysäyttäminen on vaikeaa.
Tanskalaisen Politiken-lehden vakuutusyhtiöille tekemän kyselyn mukaan sähköautoille oli sattunut kaikkiaan 20 prosenttia enemmän vahinkoja kuin Tanskan autokannalle keskimäärin. Erityisesti Tesloille, jolle sattui vahinkoja 50 prosenttia muita enemmän.
Samansuuntainen kehitys on ollut Norjassa. Maan vakuutusyhtiöiden käyttämän pisteytyksen mukaan polttomoottoriautojen onnettomuusprosentti oli 9 prosenttia, kaikkien sähköautojen 13,5 ja Teslan 20,4 prosenttia. Tämä on yksi syy, miksi sähköauton vakuuttaminen maksaa niin paljon.
Sähköautojen nykyinen kuljettajakunta poikkeaa keskimääräisestä auton haltijasta huonompaan suuntaan: kuljettajat ovat enimmäkseen nuorehkoja miehiä, joilla on keskimääräistä korkeampi onnettomuusriski.
Lisäkustannuksia tulee siitä, että sähköautojen korjaaminen on kallista. Työhön tarvitaan erikoisammattilaisia ja erikoisvälineitä. Jos vahinko johtaa lunastukseen, puhutaan isoista summista.