Vuoden ensimmäisellä neljänneksellä raskaan kaluston kokonaismarkkina Euroopassa laski 16 prosenttia noin 71 500 ajoneuvoon. Sähköistettyjen osuus jatkoi kasvuaan matalalta lähtötasolta.
Myös vuodesta 2024 tuli jälleen vuosi, jolloin raskaan kaluston kokonaismarkkina Euroopassa ylitti maagisen 300 000 ajoneuvon rajan, mutta kysymys kuuluu, saavutetaanko tämä taso tänä vuonna. Ensimmäisen neljänneksen aikana liikenteeseen otettiin noin 71 500 raskasta kuorma-autoa, mikä on 16 prosentin lasku verrattuna samaan ajanjaksoon edellisvuonna.
Toiveita hieman korkeammasta vuosivauhdista herättää se, että useat raskaan kaluston valmistajat raportoivat vahvasta tilauskertymästä vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Samaan aikaan ne kuitenkin varoittivat, että epävarma maailmantilanne lisäsi varovaisuutta neljänneksen lopussa, ja tämä varovaisuus jatkui huhtikuun puolelle.
Saksan kokonaismarkkina, joka on Euroopan suurin talous, jatkoi laskuaan. Vuonna 2024 tapahtuneen 13 prosentin pudotuksen jälkeen markkina supistui vuoden ensimmäisellä neljänneksellä yli 25 prosenttia.Autoteollisuuden kattojärjestö ACEAn julkaisema tilasto osoittaa myös, että kokonaismarkkina laski kaikilla suurimmilla markkina-alueilla Euroopassa.
Yksi havaittavissa oleva trendi on sähköistettyjen raskaiden kuorma-autojen osuuden kasvu, joskin edelleen matalalta tasolta. Ensimmäisellä neljänneksellä rekisteröitiin 1 121 sähkömoottorilla varustettua raskasta kuorma-autoa, mikä tarkoittaa 16 prosentin kasvua määrässä. Sähköistettyjen osuus kuitenkin nousi vain muutamalla kymmenyksellä: 1,57 prosenttiin verrattuna 1,33 prosenttiin vuoden 2024 ensimmäisellä neljänneksellä.
Saksassa otettiin käyttöön eniten sähköistettyjä kuorma-autoja. Sähköisten osuus kasvoi siellä muutamalla kymmenyksellä 2,1 prosenttiin (1,7 %), mutta määrällisesti rekisteröinnit laskivat lähes 10 prosenttia 257 ajoneuvoon.
Ympäristövyöhykkeet suurkaupungeissa olivat yksi syy siihen, että uusien sähköistettyjen raskaiden kuorma-autojen määrä yli kaksinkertaistui Ranskassa: 228 ajoneuvoa verrattuna 103:een samaan aikaan vuonna 2024.
Sähköistettyjen kuorma-autojen suurimmat osuudet nähtiin Norjassa ja Ruotsissa. Norjassa osuus nousi 8,7 prosenttiin (5,7 %) ja Ruotsissa 7,5 prosenttiin (5,9 %).
RASKAAT KUORMA-AUTOT EUROOPASSA – SUURIMMAT MARKKINAT
Maa | 2025 (tammi–maalis) | 2024 (tammi–maalis) | Muutos |
---|---|---|---|
Saksa | 12 244 | 16 910 | –27,6 % |
Ranska | 9 589 | 11 929 | –19,6 % |
Iso-Britannia | 8 820 | 9 842 | –10,4 % |
Italia | 5 951 | 6 613 | –10,0 % |
Espanja | 5 896 | 6 804 | –13,3 % |
Puola | 5 772 | 6 489 | –11,0 % |
Eurooppa yhteensä | 71 528 | 85 179 | –16,0 % |
RASKAAT KUORMA-AUTOT POHJOISMAISSA
Maa | 2025 (tammi–maalis) | 2024 (tammi–maalis) | Muutos |
---|---|---|---|
Ruotsi | 1 206 | 1 228 | –1,8 % |
Norja | 1 153 | 1 271 | –9,3 % |
Tanska | 1 079 | 1 104 | –2,3 % |
Suomi | 654 | 756 | –13,5 % |
Islanti | 53 | 57 | –7,0 % |
Pohjoismaat yhteensä | 4 145 | 4 416 |
–6,0 % |
SÄHKÖISTETYT RASKAAT KUORMA-AUTOT – SUURIMMAT MARKKINAT
Maa | 2025 (tammi–maalis) | 2024 (tammi–maalis) | Muutos |
---|---|---|---|
Saksa | 257 | 281 | –8,5 % |
Ranska | 228 | 103 | +121,4 % |
Alankomaat | 125 | 123 | +1,6 % |
Norja | 100 | 72 | +39 % |
Ruotsi | 91 | 73 | +25 % |
Sveitsi | 66 | 73 | –9,6 % |
Eurooppa yhteensä | 1 121 | 965 | +16 % |
SÄHKÖISTETYT RASKAAT KUORMA-AUTOT POHJOISMAISSA
Maa | 2025 (tammi–maalis) | 2024 (tammi–maalis) | Muutos |
---|---|---|---|
Norja | 100 | 72 | +39 % |
Ruotsi | 91 | 73 | +25 % |
Tanska | 35 | 53 | –34 % |
Suomi | 11 | 7 | +57 % |
Islanti | 2 | 0 | – |
Pohjoismaat yhteensä | 239 | 205 | +17 % |
(Trailer.se/Rutger Andersson)