MAN - Vaihtoautot

Vuoden ensimmäisellä neljänneksellä raskaan kaluston kokonaismarkkina Euroopassa laski 16 prosenttia noin 71 500 ajoneuvoon. Sähköistettyjen osuus jatkoi kasvuaan matalalta lähtötasolta.

Myös vuodesta 2024 tuli jälleen vuosi, jolloin raskaan kaluston kokonaismarkkina Euroopassa ylitti maagisen 300 000 ajoneuvon rajan, mutta kysymys kuuluu, saavutetaanko tämä taso tänä vuonna. Ensimmäisen neljänneksen aikana liikenteeseen otettiin noin 71 500 raskasta kuorma-autoa, mikä on 16 prosentin lasku verrattuna samaan ajanjaksoon edellisvuonna.

Toiveita hieman korkeammasta vuosivauhdista herättää se, että useat raskaan kaluston valmistajat raportoivat vahvasta tilauskertymästä vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Samaan aikaan ne kuitenkin varoittivat, että epävarma maailmantilanne lisäsi varovaisuutta neljänneksen lopussa, ja tämä varovaisuus jatkui huhtikuun puolelle.

Saksan kokonaismarkkina, joka on Euroopan suurin talous, jatkoi laskuaan. Vuonna 2024 tapahtuneen 13 prosentin pudotuksen jälkeen markkina supistui vuoden ensimmäisellä neljänneksellä yli 25 prosenttia.Autoteollisuuden kattojärjestö ACEAn julkaisema tilasto osoittaa myös, että kokonaismarkkina laski kaikilla suurimmilla markkina-alueilla Euroopassa.

Yksi havaittavissa oleva trendi on sähköistettyjen raskaiden kuorma-autojen osuuden kasvu, joskin edelleen matalalta tasolta. Ensimmäisellä neljänneksellä rekisteröitiin 1 121 sähkömoottorilla varustettua raskasta kuorma-autoa, mikä tarkoittaa 16 prosentin kasvua määrässä. Sähköistettyjen osuus kuitenkin nousi vain muutamalla kymmenyksellä: 1,57 prosenttiin verrattuna 1,33 prosenttiin vuoden 2024 ensimmäisellä neljänneksellä.

Saksassa otettiin käyttöön eniten sähköistettyjä kuorma-autoja. Sähköisten osuus kasvoi siellä muutamalla kymmenyksellä 2,1 prosenttiin (1,7 %), mutta määrällisesti rekisteröinnit laskivat lähes 10 prosenttia 257 ajoneuvoon.

Ympäristövyöhykkeet suurkaupungeissa olivat yksi syy siihen, että uusien sähköistettyjen raskaiden kuorma-autojen määrä yli kaksinkertaistui Ranskassa: 228 ajoneuvoa verrattuna 103:een samaan aikaan vuonna 2024.

Sähköistettyjen kuorma-autojen suurimmat osuudet nähtiin Norjassa ja Ruotsissa. Norjassa osuus nousi 8,7 prosenttiin (5,7 %) ja Ruotsissa 7,5 prosenttiin (5,9 %).

RASKAAT KUORMA-AUTOT EUROOPASSA – SUURIMMAT MARKKINAT

Maa 2025 (tammi–maalis) 2024 (tammi–maalis) Muutos
Saksa 12 244 16 910 –27,6 %
Ranska 9 589 11 929 –19,6 %
Iso-Britannia 8 820 9 842 –10,4 %
Italia 5 951 6 613 –10,0 %
Espanja 5 896 6 804 –13,3 %
Puola 5 772 6 489 –11,0 %
Eurooppa yhteensä 71 528 85 179 –16,0 %

 

RASKAAT KUORMA-AUTOT POHJOISMAISSA

Maa 2025 (tammi–maalis) 2024 (tammi–maalis) Muutos
Ruotsi 1 206 1 228 –1,8 %
Norja 1 153 1 271 –9,3 %
Tanska 1 079 1 104 –2,3 %
Suomi 654 756 –13,5 %
Islanti 53 57 –7,0 %
Pohjoismaat yhteensä 4 145 4 416

–6,0 %

 

SÄHKÖISTETYT RASKAAT KUORMA-AUTOT – SUURIMMAT MARKKINAT

Maa 2025 (tammi–maalis) 2024 (tammi–maalis) Muutos
Saksa 257 281 –8,5 %
Ranska 228 103 +121,4 %
Alankomaat 125 123 +1,6 %
Norja 100 72 +39 %
Ruotsi 91 73 +25 %
Sveitsi 66 73 –9,6 %
Eurooppa yhteensä 1 121 965 +16 %

 

SÄHKÖISTETYT RASKAAT KUORMA-AUTOT POHJOISMAISSA

Maa 2025 (tammi–maalis) 2024 (tammi–maalis) Muutos
Norja 100 72 +39 %
Ruotsi 91 73 +25 %
Tanska 35 53 –34 %
Suomi 11 7 +57 %
Islanti 2 0
Pohjoismaat yhteensä 239 205 +17 %

(Trailer.se/Rutger Andersson)

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!