Ammattimaiset sijoittajat ympäri maailmaa ennustavat ensimmäisten eVTOLin kaupallisten matkustajareittien tulevan käyttöön vuoteen 2026 mennessä.
96 % maailmanlaajuisista sijoittajista on samaa mieltä siitä, että nopeasti parantuva sääntely-ympäristö seuraavan viiden vuoden aikana ruokkii merkittäviä uusia investointeja eVTOL-markkinoille.
Maailmanlaajuiset sijoittajat odottavat sähköisten vertikaalisten nousu- ja laskukoneiden ensimmäisten kaupallisten matkustajareittien olevan käytössä lähivuosina, koska Future Air Mobility -markkinat jatkavat nopeaa etenemistä uusien tietojen mukaan. Näin ennustaa globaali tutkimus New Horizon Aircraft Ltd:ltä (NASDAQ: HOVR).
Maailmanlaajuinen tutkimus johtavien sijoituspalveluyritysten johtajista Japanissa, Yhdysvalloissa, Kanadassa, Euroopassa, Lähi-idässä ja Aasiassa, jotka vastaavat yli 1 787 biljoonan dollarin hallinnoimasta omaisuudesta, paljastaa kasvavan optimismin Urban Air Mobility (UAM) -markkinoihin. Kaksi viidestä (40 %) sijoittajasta ilmoitti uskovansa ensimmäisten kaupallisten UAM-reittien olevan toiminnassa vuoteen 2026 mennessä, ja 11 % uskoo, että ensimmäiset kaupalliset lennot voisivat tapahtua jo vuonna 2025. Vain 4 % ammattisijoittajista uskoo kaupallisten matkustajareittien debyyttipäivän venyvän ensi vuosikymmenelle.
Odotettu edistyminen eVTOL-markkinoilla ja sijoittajien luottamus asettavat kunnianhimoiset aikataulut pienten, pitkälle automatisoitujen lentokoneiden onnistuneelle integroinnille kaupunkien ilmatilassa. Tämä kuitenkin edellyttää huolellista navigointia monimutkaisessa sääntelyympäristössä, teknisten esteiden voittamista ja tarvetta käsitellä kaikkia yleisiä turvallisuutta koskevia huolenaiheita. .
Maailmanlaajuinen tutkimus paljastaa, että lähes kaikki (96 %) ammattisijoittajat ovat yhtä mieltä siitä, että parempien ja tehokkaampien liikennejärjestelmien kasvava kysyntä kaikkialla maailmassa yhdistettynä tarpeeseen vähentää ympäristövaikutuksia, joita aiheuttaa tiellä kulkevien ajoneuvojen määrän kasvu ja teknologian kehitys. eVTOL:ien turvallisuus ja elinkelpoisuus johtavat parannuksiin markkinoiden sääntelykehyksessä seuraavan viiden vuoden aikana ja viime kädessä ruokkivat merkittäviä uusia investointeja alalle. Vain 1 % sijoittajista ei ollut samaa mieltä siitä, että mahdollisten esteiden poistaminen lisäisi väistämättä investointeja eVTOL-markkinoille. Kolme prosenttia oli epävarmoja.
Tärkeimmät ammattisijoittajien korostamat, sääntelyä vaativat, eVTOL-markkinoita koskevat tekijät ovat tieto- ja viestintäverkot, joita seuraa lentoliikenteen ohjaus ja turvallisuus.
Taulukko, jossa esitetään keskeiset säätelyalueet, järjestyksessä niiden mukaan, jotka sijoittajat pitävät tärkeimpinä säännellä ensin:
1 Tieto- ja viestintäverkot
2 Lennonjohto
3 Turvallisuus
4 Itsenäisen lennon sertifiointi
5 Kyberturvallisuus
6 eVTOL lentokelpoisuus
7 Ympäristövaikutukset
8 "Havaitse ja vältä" -kyky
Horizon tähtää miehitetyn seitsenpaikkaisen hybridisähköisen eVTOL:n tulevaan tuotantoon nimeltä Cavorite X7, jossa on tilaa lentäjälle ja kuudelle matkustajalle. Se on kehitetty vastaamaan potentiaalisten asiakkaiden kysyntään medevac-, liikelento- ja kaupallisilla rahtialoilla.
Brandon Robinson, Horizon Aircraftin toimitusjohtaja, sanoi: ”Pääomasijoittajat ovat seuranneet Future Air Mobility -sektoria tiiviisti jo jonkin aikaa, mutta nyt he näkevät vauhdin kiihtyvän kohti ensimmäisten kaupallisten eVTOL-matkustajareittien käynnistämistä. Ala on jo houkutellut merkittäviä investointeja, ja odotamme tämän vain lisääntyvän, kun teknologian ja sääntelyn jatkuva kehitys tarjoaa uusia investointimahdollisuuksia nousevilla markkinoilla, joilla on potentiaalia mullistaa kaupunkiliikennettä.
Sen Cavorite X7 -lentokoneen kokonaispaino on arviolta 2 500 kg ja hyötykuorma 700 kg. Horizon uskoo, että sen arvioitu enimmäisnopeus on 400 kilometriä tunnissa ja keskimääräinen toimintasäde yli 800 kilometriä. Horizon uskoo, että jos tämä kokeellinen lentokone lopulta myönnettäisiin kaupalliseen käyttöön, se olisi hyvässä asemassa lääkinnällisen evakuoinnin ja kriittisten tarvikkeiden toimittamisessa katastrofiavussa ja sotilastehtävissä. Yhtiö uskoo, että ehdotettu lentokone olisi houkutteleva myös alueelliselle lentoliikenteelle – kuljettamaan ihmisiä ja rahtia 80-800 kilometriä.
Toisin kuin monet omassa kategoriassaan, Cavorite X7 on suunniteltu hybridisähköjärjestelmällä. Yhtiö suunnittelee Cavorite X7:n siten, että se pystyy pystysuoran nousunsa jälkeen lataamaan akkujaan uudelleen matkalla, kun se lentää perinteisen lentokoneen kaltaisessa kokoonpanossa. Pystysuoraan laskeutumisen ja tehtävän suorittamisen jälkeen yritys suunnittelee Cavorite X7:n lataamaan akkusarjansa alle 30 minuutissa ollakseen valmis seuraavaan tehtäväänsä.
Horizon uskoo, että sen innovatiivinen lähestymistapa ja tekniikka antavat Cavorite X7:lle mahdollisuuden lentää 98 % tehtävästään erittäin alhaisella ilmanvastuksella, kuten perinteinen lentokone. Yhtiö uskoo, että suurimman osan ajasta lentäminen tavallisena lentokoneena on myös turvallisempaa ja helpottaa koneen sertifiointia verrattuna muihin uusiin eVTOL-mallit. Cavorite X7 saa virtansa hybridisähköjärjestelmästä, joka lataa akkusarjan uudelleen lennon aikana ja lennon jälkeen ja tarjoaa samalla merkittävän järjestelmän redundanssin. Yhtiö jatkaa 50 %:n mittakaavan lentokoneidensa testausta, jonka se uskoo vähentävän teknisiä riskejä tulevaisuudessa jatkaessaan täyden mittakaavan lentokoneidensa kehittämistä.