Mercedes eCitaro G, Solaris Urbino 18 Electric, MAN Lion’s City E 18 ja Ebusco 3.0 18 metriä. Nämä valmistajat ovat kokoontuneet Bonnissa Saksassa asettaakseen 18-metriset sähköbussinsa suurennuslasin alle vuosittaisessa sähköbussitestissä (E-Bus Test 2024), jota saksalainen kauppamedia Omnibusspiegel on markkinoinut vuodesta 2017 lähtien. Sustainable Bus osallistuu ja raportoi tapahtumasta.
Alussa mainittujen osallistujien lisäksi Bonnin E-Bus-testi on toivottanut tervetulleeksi myös valikoiman "vieras"-e-busseja, jotka ovat saatavilla koeajoihin (ajoneuvot, jotka eivät kuulu nivellettyjen BEV-bussien luokkaan, eivät ole vertailukelpoisia). Näitä ovat Mellor Sigma 7 (joka on tullut Saksan markkinoille), MCV C127 EV ("kruunattiin" aiemmin tänä vuonna ensimmäisellä tilauksellaan) ja Rampini Eltron (Bonnissa testattu yksikkö tulee Genovan laivastosta).
Tapahtuman kohokohdista on mainittava äskettäin päivitetty versio Solariksen 18-metrisestä e-bussista, joka on varustettu jopa 800 kWh Solaris High Energy -akkumoduuleilla (kapasiteetti 105 matkustajalle). Se esiteltiin Busworldissä viime vuonna, ja sama innovatiivisen asettelun operaatio on tehty äskettäin 12-metriselle. MAN toi Bonniin yhden VAG Nürnbergin käyttöön ottamasta yksiköstä, jonka akkukapasiteetti on 640 kWh ja jossa on tilaa 116 matkustajalle.
Ebusco liittyy aloitteeseen ensimmäisellä 3.0 pre-sarjan nivelmallillaan (esiteltiin vuoden 2022 lopulla, ja merkittäviä sopimuksia on solmittu Ruotsissa ja Ranskassa). Hollantilainen yritys on parhaillaan siirtymässä tai pikemminkin palaamassa liiketoimintamalliin, joka sisältää kokoonpanotoiminnan Kiinassa kumppanin alaisuudessa vastauksena jatkuviin ajoneuvojen toimitusvaikeuksiin.
Aloitetta tukee Bonnin joukkoliikenneyhtiö (SWB), joka vapauttaa varikkotilaa testejä varten. Testi on suunnattu Saksan markkinoille, mutta osallistujien määrästä ja laadusta johtuen sillä on epäilemättä kansainvälistä merkitystä.
Omnibusspiegelin E-Bus-testi on journalistinen tapahtuma, jonka tavoitteena on tuoda yhteen sähköbussikategorian huiput viikon ajaksi. Niiden tekniset tiedot ja käyttäytyminen testataan tiukan aikataulun mukaisesti staattisilla tutkimuksilla varikolla ja huoltosimulaatioilla erityisellä kaupunkiradalla.
(SustainableBus)