MAN - Vaihtoautot

Kaasuajoneuvojen kannattajat pitävät edelleen valitsemaansa polttoainetta luonnollisena vaihtoehtona ei-toivottujen päästöjen vähentämisessä. Sähköverkot on edelleen päivitettävä tukemaan akkukäyttöisiä sähköajoneuvoja. Uusiutuvaa kaasua (RNG) voidaan valmistaa jätteestä – se tuottaa negatiivisen hiili-intensiteettipisteen, joka on parempi kuin uusiutuvalla dieselillä, biodieselillä sekä sähköllä, sanoo Hexagon Agilityn kaupallinen johtaja Eric Bippus ACT Expossa. Polttoaine tarjoaa vaihtoehdon polttomoottori kuorma-autoille paineistetun kaasun (CNG) hintojen ollessa tyypillisesti vakaampia kuin öljytynnyrin hinnat, hän lisäsi.

-Näiden autojen TCO [kokonaisomistuskustannukset] ovat erittäin houkuttelevia, varsinkin nyt, Bippus sanoi viitaten tämän päivän dieselhintoihin. Toimintamatkoissa ei myöskään ole eroa, mikä poistaa haasteen joidenkin vaihtoehtoisten polttoaineiden kanssa, jotka vaatisivat enemmän kuorma-autoja ja kuljettajia – resursseja, joista myös on pulaa. Los Angeles County Sanitation District on löytänyt ratkaisun tuottamalla RNG:tä lalueella kerätystä jätteestä.

-Olemme itse asiassa hiilineutraaleja, sanoi kaluston johtaja Dave Bolderoff, joka valvoo 1 100 ajoneuvoa. Suuri osa siitä tuon maakaasun ansiota. Hänellä on 90 kuorma-autoa, jotka kulkevat RNG:llä, ja aikomuksena on kaksinkertaistaa tämä määrä 5–6 vuodessa. Sopimuskuljettajat ovat velvollisia käyttämään myös uusiutuvaa maakaasua.

-Sen käyttö myös alkaa olla kestävällä tasolla, hän sanoi, kun häneltä kysyttiin, tarvittaisiinko kannustimia tukemaan siirtymistä polttoaineeseen. Dieselin hinta on jo nyt kolminkertainen maakaasun verrattuna.

-Osa tästä tekniikasta kaipaa vielä parannusta, mutta TCO on nykyään dieselin tasolla – jopa ilman apuraharahoitusta. Joten [apuraha] ei ole välttämätön, mutta se on hyvä saada.

Moottorinvalmistaja puolestaan ​​tuottaa 6,7-, 9- ja 12-litraisia ​​maakaasulla toimivia moottoreita. Äskettäin julkistettu 15 litran malli tuottaa jopa 500 hv ja jopa 1850 lb-ft vääntömomentin. Tavoitteena on integroida se kuorma-autoon vuoteen 2024 mennessä. Tällainen moottori on erityisen tärkeä, koska se tukee kuljettajan kokemusta. "Jos kuljettajat eivät pidä siitä, he keksivät tapoja saada se toimimattomaksi", hän sanoi. 12 litran moottori voi olla alitehoinen monille 40 000 kg sovellukselle. Mutta sen 15 litran vastine tarjoaa vääntömomenttikäyrän, joka vastaa olennaisesti vastineensa.