MAN - Vaihtoautot

Kansainvälisen merenkulkujärjestön IMOn painolastivesiyleissopimus tulee tämän hetken arvioiden mukaan voimaan vuoden 2016 aikana.

Painolastivesiyleissopimus hyväksyttiin IMOssa jo vuonna 2004. Sopimus tulee kansainvälisesti voimaan kuitenkin vasta 12 kuukautta sen jälkeen, kun 30 maata, jotka edustavat vähintään 35 prosenttia maailman kauppalaivaston tonnistosta, on sen ratifioinut.

Sopimuksella ehkäistään alusten painolastivesien mukana leviävien vieraiden eläin- ja kasvilajien ja taudinaiheuttajien kulkeutumista uusiin elinympäristöihin.

 

Ilman lastia kulkevat alukset tarvitsevat merikelpoisuutensa säilyttääkseen painolastivettä, joka pumpataan mereen lastaussatamassa. Näin maailmalla siirretään vuosittain 3–4 miljardia tonnia painolastivettä satamasta toiseen. Painolastiveden ja sedimenttien mukana kulkeutuu kuitenkin tuhansia eläin- ja kasvilajeja ja taudinaiheuttajia vieraisiin ympäristöihin, joissa ne voivat syrjäyttää alkuperäisiä lajeja, järkyttää alueen ekologiaa ja aiheuttaa niin terveydellisiä kuin taloudellisiakin haittoja. IMOn arvion mukaan näiden tulokaslajien aiheuttamat taloudelliset vahingot ovat vuosittain kymmeniä miljardeja euroja.

Sopimuksen sisältöä ja Suomen liittymistä siihen käsiteltiin liikenne- ja viestintäministeriön, ympäristöministeriön, Trafin, Suomen ympäristökeskuksen ja Suomen varustamoyhdistyksen merenkulun toimijoille järjestämässä tilaisuudessa 25. helmikuuta.

Tilaisuuteen osallistui noin 80 alan toimijaa liikenne- ja ympäristöhallinnosta, varustamoista, luokituslaitoksista ja laaja-alaisesti teollisuudesta. Myös Viron ympäristöministeriö ja varustamot olivat edustettuina.