MAN - Uudet autot

EU:n liikenne- ja televiestintäneuvoston kokouksessa Brysselissä 4.-5.12.2025 on määrä saavuttaa yleisnäkemykset mitta- ja massadirektiivistä ja liikennekelpoisuuspaketista.kokoontuu. Suomea kokouksissa edustaa liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne.

- Suomi on ollut todella aktiivinen näiden merkittävien lakipakettien neuvotteluissa. On tärkeää, että Suomen erityispiirteet otetaan uudistuksissa huomioon ja ettei kansalaisille ja elinkeinoelämälle koidu kohtuuttomia kustannuksia, sanoo ministeri Ranne.

Mitta- ja massadirektiivi sääntelee kuorma-autojen ja linja-autojen suurimpia sallittuja mittoja ja painoja. Direktiiviä koskevissa neuvotteluissa Suomi on pitänyt tärkeänä sitä, että jäsenvaltiot voisivat jatkossakin sallia poikkeuksia suuremmalle kuljetuskalustolle ja että rajat ylittävä liikenne voisi jatkua nykyisellä kalustolla. Suomi on lisäksi neuvotteluissa tukenut nollapäästöisten ajoneuvojen käyttöä raskaissa kuljetuksissa niin, että ajoneuvoille sallittaisiin hieman suuremmat massat. Siltojen kestävyys sekä tierasitus on ratkaisussa pyritty huomioimaan parhaalla mahdollisella tavalla.

Liikennekelpoisuuspaketti sisältää ehdotukset katsastusdirektiivin ja tienvarsikatsastusdirektiivin muuttamisesta sekä uudistetusta rekisteröintitodistusdirektiivistä. Liikennekelpoisuuspaketin tavoitteena on edistää liikenneturvallisuutta ja vähentää liikenteen haitallisia ympäristövaikutuksia. Suomi on suhtautunut lähtökohtaisesti myönteisesti näihin tavoitteisiin. Suomi on myös korostanut, että direktiivien täytäntöönpanosta ei saisi aiheutua kohtuuttomia kustannuksia tai tarpeetonta hallinnollista taakkaa. 

Katsastusdirektiivissä säännellään myös moottoripyörien katsastusvelvollisuudesta. Suomi on pitänyt tärkeänä, ettei moottoripyörien katsastuksesta tulisi jatkossakaan pakollista.

Televiestintäministerit pureutuvat EU:n kilpailukykyyn

Televiestintäneuvostossa 5.12. on määrä hyväksyä neuvoston päätelmät eurooppalaisesta kilpailukyvystä digitaalisella vuosikymmenellä. Päätelmien taustalla on Euroopan digitaalisen vuosikymmenen politiikkaohjelma, jonka välitarkastelu on kesällä 2026.

Suomen näkemyksen mukaan EU:n kilpailukyvyn vahvistamiseksi tarvitaan eri toimialojen rohkeaa uudistumista. EU:n tulisi investoida erityisesti murrosteknologioihin ja edistää datataloutta. Sääntelyä tulisi yksinkertaistaa.

Televiestintäneuvostossa keskustellaan myös komission suunnitelmista sujuvoittaa digisääntelyä. Komissio julkaisi marraskuussa 2025 ehdotuksen digisääntelyn Omnibus-paketiksi, johon on koottu useita säädöskokonaisuuksia. Lisäksi ministerit keskustelevat digipalveluasetuksen täytäntöönpanosta.

Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!