
Uusien pakettiautojen ensirekisteröinnit ovat kuluvan vuoden aikana kasvaneet 5,9 prosenttia verrattuna viime vuoteen. Yhteensä tammi-lokakuun aikana pakettiautoja on ensirekisteröity 8 750 kappaletta. Lokakuussa pakettiautojen ensirekisteröintimäärä oli 763, mikä on 0,9 prosenttia enemmän kuin edellisen vuoden lokakuussa.
Raskaan liikenteen puolella ensirekisteröintimäärät ovat olleet alhaisella tasolla, sekä kuorma- että linja-autoissa. Uusia kuorma-autoja rekisteröitiin tammi-lokakuussa 2 475, mikä on 15,9 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden vastaavana ajankohtana. Kuorma-autoissa ensirekisteröintimäärien kehitys on ollut kaikkein heikointa pienempien, alle 6 tonnin painoluokan kuorma-autojen osalta.
”Kokonaismassaltaan kuorma-autoiksi luokiteltavien sähköpakettiautojen osalta markkinan odotetaan piristyvän ensi keväänä, jos valmisteilla oleva ajokorttilain muutos tulee voimaan suunnitellusti 1.3.2026. Muutos mahdollistaisi enintään 4250 kg painoisten vaihtoehtoisilla käyttövoimilla toimivien autojen ajamisen B-luokan ajokortilla. Tämä toisi helpotusta kuljetusyrityksiä vaivaavaan kuljettajapulaan ja investointipäätösten tekemiseen”, arvioi Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Tero Lausala.
Linja-autojen ensirekisteröintejä on kuluvana vuonna ollut 361, eli 27,9 prosenttia viime vuotta vähemmän. Eniten ensirekisteröintimäärät ovat vähentyneet suuremman painoluokan, yli 8 tonnin linja-autoissa.
Käytettynä myytyjen henkilöautojen määrä oli tammi-lokakuussa kokonaisuudessaan 4,7 prosenttia suurempi kuin edellisenä vuonna. Autoliikkeiden kautta myytyjen käytettyjen henkilöautojen määrä oli 0,7 prosenttia suurempi kuin edellisenä vuonna.
Autoala hyödyntäisi EU:n sosiaalista ilmastorahastoa mikroyritysten käyttövoimamurroksen nopeuttamiseen
Raskaan kaluston sähköistyminen on Suomessa vielä hidasta. EU:n jäsenmaissa tänä vuonna ensirekisteröidyistä kuorma-autoista 3,8 prosenttia on ollut sähkökäyttöisiä ja Suomessa 2,6 prosenttia. Muiden vaihtoehtoisten käyttövoimien kuten kaasun osuus uusista kuorma-autoista on Suomessa 8 prosenttia kun se muualla EU-maissa jää keskimäärin 3 prosenttiin. Tarvitaan monipuolista toimenpidepalettia, jotta raskaan liikenteen ajoneuvoissa mahdollistuisi nopeampi siirtymä vaihtoehtoisiin käyttövoimiin.
”Suomen on hyödynnettävä tehokkaasti EU:n tarjoamat välineet käyttövoimamurroksen nopeuttamiseen. Uutena välineenä meillä on EU:n sosiaalinen ilmastorahasto, jonka kautta olisi mahdollista rahoittaa vähäpäästöisten paketti- ja kuorma-autojen hankintakannustin alle 10 henkeä työllistäville mikroyrityksille. Pienimpien yritysten on kaikkein haastavinta investoida ja saada rahoitusta uuteen, vähäpäästöiseen kalustoon”, painottaa Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.
Raskaan liikenteen käyttövoimamurroksessa yksi pullonkaula on rahoituksen heikko saatavuus. Rahoituksen saamista helpottaisi, jos valtio myöntäisi Finnveralle valtuuden toimia välittäjänä rahoitusta hakevan mikroyrityksen ja InvestEU-instrumentin välillä. Alihyödynnetty InvestEU -ohjelman kestävyystakaus on tarkoitettu helpottamaan mikro- ja pk-yritysten rahoituksen saatavuutta, esimerkiksi yritysten sähköautohankintoihin.
Raskaan liikenteen käyttövoimamurroksen keskeinen elementti on riittävän tiheä ja raskaan liikenteen tarpeet huomioon ottava jakelu- ja latausinfra. Raskaan liikenteen vaihtoehtoisten käyttövoimien jakelu- ja latausinfran rakentaminen edistää paitsi liikenteen päästöjen vähentämistä, myös parantaa kuljetus- ja logistiikka-alan ja koko elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä ja sitä kautta koko Suomen kilpailukykyä.
Lokakuussa uusia henkilöautoja ensirekisteröitiin 6 219 kappaletta, mikä on 4,7 prosenttia edellisen vuoden lokakuuta enemmän. Vuoden alusta henkilöautoja on ensirekisteröity 60 167 kappaletta, eli 2,1 prosenttia vähemmän kuin vuoden 2024 tammi-lokakuussa.



