MAN - Vaihtoautot

EU:n liikenneneuvosto hyväksyi 2.6.2022 yleisnäkemyksen kolmesta EU:n 55-valmiuspakettiin sisältyvästä lainsäädäntöehdotuksesta. EU pyrkii vähentämään päästöjään vähintään 55 prosenttia vuoteen 2030 mennessä vuoden 1990 tasosta, ja 55-valmiuspaketin avulla tämä tavoite on tarkoitus saavuttaa.

- Olemme koko valmistelun ajan pitäneet tärkeänä sitä, että Suomen erityispiirteet otettaisiin huomioon näissä asetuksissa, toteaa ministeri Harakka.

Neuvostossa hyväksyttiin kolme 55-valmiuspaketin ehdotusta

Liikenneneuvosto hyväksyi yksimielisesti puheenjohtajan kompromissin nk. FuelEU Maritime -asetuksesta, jolla edellytetään aluksia siirtymään vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttöön 2025 alkaen.

Suomelle tärkeää neuvotteluissa on ollut varmistaa riittävä kunnianhimo ja jäsenvaltioiden kilpailukyvyn huomiointi. Suomen ehdotus talvimerenkulun huomioimiseksi asetuksessa sisältyy nyt hyväksyttyyn tekstiin, vaikkakin määräaikaisena. Yhdessä samanmielisten maiden kanssa Suomi korosti neuvostossa sitä, että talvimerenkulun poikkeuksen tulisi olla pysyvä.

Liikenneneuvosto hyväksyi yksimielisesti myös neuvoston yleisnäkemyksen nk. AFIR-asetuksesta, jolla pyritään edistämään vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurin käyttöönottoa tie-, meri-ja lentoliikenteessä.

AFIR-asetus velvoittaa jäsenvaltioita varmistamaan muun muassa tieliikenteen sähkölatausinfrastruktuurin rakentumista. Jäsenvaltioiden tulisi esimerkiksi varmistaa, että TEN-T-ydinverkolle rakentuisi vuoden 2025 loppuun mennessä vähimmäistehovaatimukset täyttävää latausinfrastruktuuria 60 kilometrin välein. Suomelle on ollut tärkeää, että sitovat velvoitteet tieliikenteen sähkölataustavoitteille huomioisivat harvaan asutut vähäliikenteiset alueet, joilla välimatkat ovat pitkiä. Nämä näkökulmat on huomioitu neuvoston yleisnäkemyksessä.

Lisäksi liikenneneuvosto hyväksyi määräenemmistöllä puheenjohtajan kompromissin nk. ReFuel Aviation –asetuksesta, jolla pyritään lisäämään uusiutuvien lentopolttoaineiden käyttöä lentoliikenteessä. Suomelle tärkeät näkökulmat olivat pääosin mukana neuvoston yleisnäkemyksessä.

Mitä seuraavaksi?

Euroopan parlamentin täysistunto äänestää asetuksista syys-lokakuussa 2022. Kun parlamentin kanta on muodostettu, käynnistetään ns. trilogineuvottelut, joissa haetaan yhteistä näkemystä ehdotuksen lopullisesta sisällöstä jäsenmaiden, parlamentin ja komission välillä.

Osaan liikennettä koskevista 55-valmiuspaketin aloitteista haetaan yleisnäkemystä ympäristöneuvostossa 28.6.2022.

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!