Euroopan komissio on julkaissut 20.5.2025 delegoidun asetuksen, jolla luodaan erillinen ajoneuvoalaryhmä erittäin raskaille yhdistelmäkuorma-autoille EU:n raskaan kaluston CO2-raja-arvoasetukseen ajoneuvovalmistajien päästötavoitteiden laskentaa varten.
Suomi on ennakkovaikuttanut aktiivisesti erittäin raskaiden yhdistelmäkuorma-autojen (Extra Heavy Combination, EHC) määrittelemiseksi.
EHC-ajoneuvot ovat energiatehokkaampia ja vähentävät kuljetuksen hiilidioksidipäästöjä suhteessa kuljetettuun tonnimäärään ja ajettuun matkaan. Suomen tavoitteena on ollut, että kuorma-autojen päästölaskelmat huomioisivat EHC-kuorma-autojen todellisen käytön ja alemmat suhteelliset päästöt raskaiden yhdistelmien vetoautoina.
Suomen raskaiden yhdistelmien erityispiirteet huomioitiin EHC-ajoneuvojen määritelmässä
EU:ssa sovittiin ajoneuvovalmistajia velvoittavasta raskaan kaluston CO2-raja-arvoasetuksen päivittämisestä vuonna 2024. Suomi vaikutti neuvotteluissa aktiivisesti, jotta mitoiltaan ja massoiltaan suuremmissa yhdistelmissä käytettävien ajoneuvojen saatavuus olisi turvattu jatkossakin. Ne ovat logistiselle järjestelmällemme tärkeitä ja parantavat kuljetusten tehokkuutta sekä kilpailukykyä.
Erittäin raskaissa yhdistelmissä käytettävät ajoneuvot huomioitiin asetuksessa ja Euroopan komissio valtuutettiin antamaan näitä ajoneuvoja koskeva tarkempi delegoitu asetus niiden päästölaskennassa käytettävien tietojen määrittelemiseksi. Tätä delegoitua asetusta on käsitelty syksystä 2024 lähtien komission asiantuntijaryhmässä, ja komissio on huomioinut Suomen toiveet asetuksen valmistelussa.
Komission nyt julkaisema asetus tuo EHC-kuorma-autojen päästölaskelmat oikeaan suuruusluokkaan ja huomioi niillä tehtävien kuljetusten paremman energiatehokkuuden. Jatkossa niiden erityispiirteet otetaan entistä paremmin huomioon kuorma-autojen CO2-päästötavoitteiden laskennassa, mikä on linjassa Suomen tavoitteiden kanssa.
EHC-kuorma-autot on määritelty raskaan kaluston CO2-raja-arvoasetuksen (EU) 2019/1242 3 artiklan 25 kohdassa.
Mitä seuraavaksi?
Delegoitu asetus julkaistiin 20.5.2025. EU:n jäsenmaiden neuvostolla ja Euroopan parlamentilla on kaksi kuukautta aikaa ilmoittaa aikovatko ne vastustaa säädöstä. Jos neuvosto tai parlamentti eivät esitä vastalauseita, säädös astuu voimaan.