Toyotalla on Jyväskylässä vetyklusteri johon kuuluu viisi vetybussia, vedyntuotantoyksikkö vetytankkausaseman yhteydessä, sekä muun muassa Mirai polttokennoautoja huoltoleasing sopimuksilla.
Suomen ensimmäiset vetybussit aloittavat liikennöintinsä Jyväskylässä ja kyytiin pääsee aluksi maksutta. Cefmof hankkii vedyntuotantoyksikön Jyväskylän vetytankkausaseman yhteyteen ja lisäksi Toyota Mirai- polttokennoauton myynti alkaa Suomessa. Auton kuukausivuokrahinta KINTO Flex -palvelussa (sis. vakuutuksen, verot, huollot ym.) tulee asettumaan arviolta 700 – 800 euron tuntumaan kaudesta ja vähimmäissitoutumisajasta (1, 3, 6 kk) riippuen.
Lisäksi Toyota ottaa askelia vetyliikkumiseen ympäri Eurooppaa. Lyonin lentokentällä käytetään vetykäyttöistä Toyota Hiluxia ja yhtiö on ottanut käyttöön raskaita vetypolttokennoilla varustettuja kuorma-autoja Euroopan sisäisillä logistiikkareiteillään.
Ajoneuvot on valmistanut VDL Groep, ja ne on varustettu Toyotan polttokennomoduuleilla. Niitä käytetään osien ja tarvikkeiden kuljettamiseen Toyotan Euroopan varaosakeskuksesta Diestissä, Belgiassa – mukaan lukien tuotteet, jotka lopulta toimitetaan Yhdistyneeseen kuningaskuntaan.
Toyota tekee yhteistyötä Vos Transport Groupin, CEVA Logistiikan, Groupe CAR:n ja Yusen Logistiikan kanssa kuorma-autojen käytössä ja niiden suorituskyvyn arvioinnissa. Diestin yksikkö käsittelee tällä hetkellä yli puoli miljoonaa osaa ja tarviketta päivittäin.
40-tonnisen polttokennokuorma-auton suorituskyky vastaa dieselajoneuvoa, mutta ilman pakokaasupäästöjä – sen moottori saa voimansa vedyllä ja hapella toimivasta polttokennosta tuotetusta sähköstä. Yhdellä tankillisella vetyä se voi kulkea jopa 400 kilometriä todellisissa ajo-olosuhteissa. Tärinätön sähkömoottori tarkoittaa myös vähemmän meluhaittaa, kun ajoneuvo kulkee asutuksen läpi, sekä miellyttävämpää ajokokemusta kuljettajalle.
Lähde | Toyota tiedotustilaisuus