(DB Schenker)
DB Schenker ottaa käyttöön Suomen ensimmäisen täyssähköisen HCT-yhdistelmän. Täyssähköisestä Volvo FH Electric -vetoautosta ja kahdesta puoliperävaunusta koostuvan yhdistelmän suurin sallittu kokonaismassa on 68 tonnia.
Testikäytössä oleva täyssähköinen HCT-yhdistelmä tukee DB Schenkerin kestävän kehityksen strategiaa omasta toiminnasta aiheutuvien päästöjen vähentämisessä. Sen käytön aikaiset päästöt ovat nolla, mutta luonnollisesti päästöjä syntyy auton ja latausinfrastruktuurin rakentamisessa sekä ostettavan sähkön tuotannossa.
– DB Schenker haluaa toimia suunnannäyttäjänä ympäristöystävällisissä logistiikkaratkaisuissa. Olemme sitoutuneet paitsi tarjoamaan asiakkaillemme kestäviä ja innovatiivisia kuljetusvaihtoehtoja, myös kehittämään koko toimialaa kohti vastuullisempaa huomista. Täyssähköinen HCT-yhdistelmämme on investointi tulevaisuuteen ja tärkeä askel siirryttäessä kohti nollapäästöisiä ajoneuvoja, sanoo Harald Knaapinen, DB Schenkerin Suomen maakuljetuksista vastaava johtaja.
Uusi yhdistelmä otetaan käyttöön DB Schenkerin kappaletavara- ja pakettikuljetusten runkoliikennöintiin Vantaan Viinikkalan ja Lempäälän terminaalien välillä.
Ilta- ja yöaikaan liikennöitävän runkolinjan lisäksi yhdistelmää hyödynnetään Lempäälän ja Hämeenlinnan välisiin, aamupäivällä ajettaviin kappaletavaroiden nouto- ja jakelukuljetuksiin. Kolmessa vuorossa kulkevaa yhdistelmää ladataan vuorojen välissä DB Schenkerin terminaaleihin rakennetuilla teholatauslaitteilla.
Yhteistyötä Volvon kanssa raskaan liikenteen sähköistämisessä
Uuden Volvo FH Electricin käyttöönotto on jatkoa DB Schenkerin ja Volvo Trucksin yhteistyölle täyssähköisissä kalustoratkaisuissa. Vuonna 2022 Volvo toimitti DB Schenkerille täyssähköisen Volvo FL Electric -kuorma-auton, jota hyödynnetään Tampereen ydinkeskustan täysin sähköisesti toteutettavissa jakeluajoissa.
Lataukset omista aurinkovoimaloista
DB Schenkerillä on Viinikkalan ja Lempäälän lastauslaitureissaan DC-teholatauslaitteet, jotka on mitoitettu kaluston latausajan ja -tarpeen mukaisesti.
Kaluston lataukseen tarvittava energia saadaan talvea lukuun ottamatta DB Schenkerin kiinteistöjen omista aurinkovoimaloista. Aurinkopaneeleilla tuotettua sähköä täydennetään tarvittaessa ostamalla lähes päästötöntä tuulisähköä.
Viinikkalan terminaaliin rakennettu sähkölatausjärjestelmä on Suomen logistiikka-alalla poikkeuksellinen. Latauslaitteiston kokonaisteho on noin 1000 kW. Pilotoitavaa latausjärjestelmää voidaan hyödyntää Volvo FH Electricin lisäksi paikallisen sähköisen jakelukaluston lataamiseen. Latausinvestoinnin arvo on noin puoli miljoonaa euroa.
Lempäälässä sähkölataukseen käytetään Nesteen yritysten sähkölataustarpeisiin kehittämää Neste Lataus -ratkaisua, jonka avulla DB Schenker voi ladata omaa ja alihankkijoidensa sähköistä kalustoa terminaalin varikkoalueella. Uuden vetoauton lisäksi vuonna 2022 käyttöön otettu Neste Lataus -sähkölatauspalvelu mahdollistaa myös Tampereen ydinkeskustan jakelukuljetuksiin käytettävien täyssähköisten kuorma-autojen lataamisen.
Volvo FH 6x2T Electric
Akusto: 6 kpl, nimelliskapasiteetti 540 kWh
Voimansiirto: 490 kW, I-Shift
Akseliväli: 3900 mm
Yhdistelmän pituus: 33 m
Suurin sallittu massa tieliikenteessä: 68 tonnia
Teholataus (250 kW DC CCS2): 2 h
Peruslataus (43 kW AC Type2): 10 h